Het Deense Mofibo noemt zich de Spotify voor boeken lezen. De digitale leesdienst heeft als missie lezen makkelijker maken. En ondertussen alles te weten te komen over het leesgedrag van de consument. Want de data zijn het businessmodel, vertelt ceo Morten Strunge.
Lancering
De lancering van Mofibo op de Nederlandse markt is al een paar keer uitgesteld. Het zou eerst in de zomer van 2015 worden gelanceerd, toen werd het het najaar. Sinds 26 januari dit jaar is een betaversie van app online, en sinds het weekend van 5-6 maart is het live. Een oorzaak voor de vertraging is dat het maken van afspraken met de diverse uitgevers langer duurt dan was verwacht. Morten Strunge zegt dat hij de abonnees het meest mogelijke complete aanbod wil geven en zo’n 50 uitgevers aan boord wil hebben.
Geen kannibalisatie
Om de Nederlandse uitgeverijen te overtuigen mee te doen aan Mofibo, moet hij sommige overtuigen dat dit een manier is om de markt te vergroten. ‘Er zijn zeker sceptische uitgeverijen die zeggen: “Op deze manier verminder je de waarde van boeken en literatuur!”. Maar de meerwaarde zit 'm in dat we een nieuwe doelgroep aanspreken: meer jongeren en mannen. Van kannibalisatie is geen sprake.’
Ook worden de inzichten die Mofibo krijgt door data te analyseren gedeeld met uitgevers zodat zij bijvoorbeeld kunnen ontdekken welke boekcovers het meest aansprekend zijn bij lezers.
Onbeperkt lezen
Consumenten betalen 12,99 euro per maand en krijgen daarvoor toegang tot zo’n 20.000 Nederlandstalige boeken, 35.000 Engelstalige boeken en audiobooks. Onbeperkt lezen, nieuwe titels maar vooral ook werk uit de backcatalogus van de Nederlandse boekuitgeverijen. Mofibo betaalt per gelezen boek aan de uitgever, auteur en agent.
Nederlandse markt is aantrekkelijk
De Nederlandse markt is voor Mofibo aantrekkelijk omdat de penetratie van de mobile devices hoog is, zegt Strunge. En de Nederlander is gecharmeerd van het abonneemodel. ‘Kijk naar de penetratie van Spotify in Nederland. Netflix, HBO. Consumenten zijn er klaar voor, net als de industrie. Beide hebben behoefte aan verandering.’
De Nederlandse uitgevers zetten goed in op de digitalisering van boeken, zegt Strunge. ‘Ze houden er ook rekening mee in hun budget, een aanzienlijk deel is gereserveerd voor digitalisering van hun backlist.’
Je bent Mofibo gestart omdat je een groot liefhebber van boeken bent?
‘Ik lees niet veel boeken, nooit gedaan ook. Ik heb geen liefde voor literatuur. Voor mij is het lezen van een boek een project - het ligt op je nachtkastje, je opent het een keer per maand, of je leest alleen in de vakantie. Dit geldt voor de meeste mensen.
‘Een boek stelt je in staat om in een andere wereld te duiken, en je af te sluiten. Maar het nadeel van een boek lezen is dat je 100 procent gefocust moet zijn.
‘Als je kijkt naar andere vormen van entertainment: mensen besteden steeds meer tijd aan Spotify, Netflix, online nieuws lezen, facebooken. Iedereen aan wie je het vraagt, zegt: “Ik wil wel meer lezen, maar ik heb er geen tijd voor”. Dus: hoe kunnen we het boeklezen integreren in het leven anno nu?
‘Korter lezen, overschakelen van tablet naar phone, naar een ander boek als het boek je niet bevalt. Dat kan met Mofibo. We werken ook aan een toepassing met de naam “flow”, daarmee kun je afwisselen tussen het boek lezen en het audioboek beluisteren. Als het makkelijker wordt om te lezen, ga je het vaker doen.’
Het gemak is het grote voordeel van Mofibo?
‘De data zijn ook belangrijk: de aanbeveling van geschikte boeken voor de lezer. We weten hoeveel je leest, hoe vaak je leest, wat je leest, hoe snel en wanneer je afhaakt. We brengen dit in kaart met een tool voor data-analyse van SAS en kunnen zo steeds betere aanbevelingen doen.
'Verder werken we aan een nieuwe functionaliteit die klanten met een druk op de knop een grafiek toont wanneer het volgende hoogtepunt in het boek zich voordoet en hoeveel pagina’s hij nog moet lezen tot dit punt. Als mensen op deze manier meer boeken zullen uitlezen, levert dat ons meer geld op.
'Ze worden blijer als het om de dienst gaat en daarom blijven ze langer. Het draait om relevantie en toegankelijkheid. Als je de data en de juiste tools hebt kun je daarin echt het verschil maken.’
Delen jullie de data met de uitgevers?
‘Ja, we hebben zelfs een publishing portal waar uitgever met hun eigen inlog data kunnen inzien over hun boeken. Uitgevers verdienen zo ongeveer op 8 procent van hun uitgegeven boeken, ze verliezen op 92 procent van hun boeken. Aan de hand van de data die we ze geven, kunnen ze zien waar ze de boeken kunnen verbeteren.
‘Ik wil niet zeggen dat de auteur geen 100 procent controle heeft over hoe hij het boek schrijft, maar een grote fout van de uitgevers is dat ze te ver van de consument afstaan. Klanttevredenheid moet je niet meten aan de hand van hoeveel boeken je verkoopt, maar de mate waarin de lezer het boek waardeert. Met onze kennis kunnen we de waardeketen verbeteren.’
Maar hoe zit het met de ‘kleinere’ boeken, de moeilijkere, net zo waardevolle boeken? Is er in de toekomst ruimte voor literatuur die niet bovenaan in de leestoptien staat? Want het lezen van boeken is niet louter entertainment. Wordt je wereld op deze manier niet kleiner?
‘Je zou hierin gelijk hebben als onze algoritmen gebaseerd zouden zijn op “blockbusters”-boeken, de massaboeken. Dat is niet wat we doen. We kijken naar iedere individuele lezer. Wat lees je al?
‘We haten zelfs blockbusters - die zijn voor ons het duurst - maar we raden jou juist de boeken aan die jij tof zult vinden, op basis van jouw leesgedrag. Want als we dat niet doen, stop je met lezen. Mensen zullen hun abonnement stopzetten en minder tijd aan lezen besteden omdat hun ervaring niet goed is.
‘Wij willen juist de backcatalogus aanbevelen en naar voren brengen. Dat is aantrekkelijker voor ons, ook omdat deze boeken goedkoper voor ons zijn.
‘Daarnaast willen we de consumenten ook helpen in het vinden van de goede boeken - er komt zoveel uit!’
Ceo Morten Strunge was eerder eigenaar van het telecombedrijf Onfone dat hij in 2011 verkocht aan TDC, het grootste telecombedrijf van Denemarken.
Roadtrip
De naam Mofibo ontstond tijdens een roadtrip die Strunge met zijn vrouw in Scandinavië maakte. Het moeilijkste is niet zozeer een goede naam te vinden, maar een naam waarvan het domein nog vrij is. Mofibo was nog vrij, dus hij kocht de domeinnamen in Europa op. Strunge: ‘Er zit geen diepere boodschap in de naam.’
Hoe zie je de toekomst van Mofibo in Nederland? Waar sta je over twee jaar?
‘250.000 abonnees moet lukken. Een marktaandeel van 20 procent digitaal lezen in Nederland (dat is nu nog enkele procenten, KF.) moet te doen zijn. Nederlandse markt is vergelijkbaar met de Deense waar we zijn begonnen in de zomer van 2013. Nu worden daar dagelijks via Mofibo 2,5 miljoen pagina’s gelezen en 1 miljoen minuten geluisterd. We hebben 10-20.000 nieuwe klanten per maand.
‘In Nederland gaan we ook kijken naar partnerships met telecombedrijven. Een voorbeeld is KPN met Spotify en HBO. Dat is ook een goede manier om de jongeren te bereiken én mannen, die minder lezen dan vrouwen. We zien een groei van 80 procent van mannelijke lezers. Want als Mofibo in je bundel zit, waarom zou je het dan niet gebruiken?’
Geen plannen voor de Verenigde Staten
Strunge heeft geen plannen voor Groot-Brittannië en de VS, hij richt zich op de landen waar het e-reading nog sterk kan groeien. ‘In VS zou het met Mofibo dan niet gaan om het beter bekend maken van e-reading, maar slechts om het lanceren van een nieuw model. E-reading gebeurt daar al, wat betreft fictie wordt 45 procent digitaal gelezen. 20 procent digitaal lezen in Nederland is haalbaar, net als in andere Europese landen.’
Marketinginzet
Tv-campagnes staan op stapel, net als radio- en printadvertenties, geeft de ceo aan. ‘We willen graag zwaar investeren. Het gaat erom het verhaal te vertellen van het digitaal lezen op tablets en smartphones. De mensen opvoeden in deze vorm van lezen.’
Een korte versie van dit interview staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 3.