door Iris Dekker
NSFW. Dat was de omschrijving die Adweek meegaf aan de Facebookfoto van de Zweedse copywriter Eva Råberg. NSFW, voluit Not Suited For Work. Niet omdat Eva op de foto twee middelvingers opsteekt, maar omdat haar borsten vrolijk naar de camera zwaaien. Het was haar laatste Facebookpost ooit, want ze wilde duidelijk maken dat het sociale medianetwerk er een dubbele standaard op nahoudt. Tieten zijn namelijk niet toegestaan, terwijl 'harige ballen dat wel zijn'. En haatzaaiende berichten ook. 'I’ve grown tired of double standards,' aldus Eva.
Dat wil ik best geloven, hoor. Maar zeg nou zelf: houden we er niet allemáál een beetje een dubbele moraal op na?
$$$
Neem nou het 18-jarige Australische Instagrammodel Essena O’Neill.
Essena heeft een half miljoen volgers op Instagram, maar is het zat om zich anders voor te doen dan ze is. Daarom gooide ze 2.000 Instagramfoto’s in de prullenbak en veranderde ze haar accountnaam in ‘Social Media Is Not Real Life’. Bij de foto’s die er nog wel staan, schrijft ze hoe nep alles is.
Essena maakte er zelfs een website voor. Daar post ze video’s waarin ze vertelt hoe verschrikkelijk het van haar was dat ze geld verdiende ($$$) met het promoten van spullen. Sinds de omwenteling heeft Essena duizenden volgers erbij gekregen. Haar account is immers nog steeds actief.
Je kunt mij niet wijsmaken dat zij er geen double standard op nahoudt. Omdat Essena op haar o, zo eerlijke website een menu-item heeft dat ‘Cool Products’ heet. Waar vast allemaal hebbedingetjes gepromoot gaan worden. En die heeft ze heus niet allemaal zelf gemaakt.
Liefdesvrijheid
Dubbele moralen komen ook regelmatig voor in reclameland. Momenteel domineert Ray Bans campagne Never Hide de Nederlandse straten. Een geweldige reeks foto’s, maar er zit wel een randje aan.
Eén van de posters toont namelijk een jonge man in een innige omhelzing met een oudere vrouw. Ik ben groot voorstander van seksuele vrijheid en moedig dit soort campagnes alleen maar aan. Maar het wringt ook. Want toen deze variant werd goedgekeurd, zei men waarschijnlijk ‘nee’ tegen die met een oudere man en een jonger meisje. Oude vrouwen en jonge mannen? Soit. Maar geen merk zit te wachten op een imago van viespeukerij. Dan was het niet 'Never Hide', maar 'You Should Hide'.
Dubbele moralen lijken moeilijk te vermijden. Voor Ray Ban, maar ook voor Essena en Eva. Van die laatste werd haar Facebookfoto duizenden keren geliked. Daarna heeft ze haar profiel verwijderd. Eva heeft nog wel een Instagramaccount.
We blijven toch mensen aan het eind van de dag.
Iris Dekker is copywriter bij Yune
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!