Hans Faber is gekozen tot Communicatieman van het Jaar 2021. De vakjury van Logeion koos Faber unaniem na de finaleronde voor zijn werk voor Namens de Familie. Dit netwerk aan communicatieadviseurs staat familieleden bij van slachtoffers van misdrijven en vermissingen. Faber is de drijvende kracht achter het initiatief.
De twee andere finalisten in deze verkiezing georganiseerd door Logeion waren Esther van Tienen van Transavia, voor onder de hoge waardering die de luchtvaartmaatschappij tijdens corona wist te behouden, en Judith Zuijderhoudt van farmaceut MSD. Zuijderhout maakte zich intern hard voor de terugkeer van het merk Organon, nadat MSD zich moest opsplitsen en een afzonderlijke onderneming gericht op vrouwengezondheid startte
Hans Faber kreeg landelijke bekendheid in 2017 toen zijn 25-jarige nichtje Anne werd vermist en later om het leven bleek te zijn gebracht, een zaak die heel Nederland bezighield. Hans Faber trad in die periode en de nasleep ervan op als woordvoerder namens zijn broer, schoonzus en andere familieleden en hield de regie te midden van de massale media-aandacht, hoe moeilijk dat ook was.
Verbindingsmakelaar
Zijn rol viel op en via de politie werd hem gevraagd of hij misschien verbindingsmakelaar wilde worden tussen de slachtoffers en de media. Met zijn achtergrond als journalist en communicatieadviseur was dit bijna een natuurlijke stap voor hem. ‘Alles in mijn 25-jarige communicatieloopbaan kwam hierin samen.’
Hij stapte naar Slachtofferhulp, waarvoor hij als communicatieadviseur al opdrachten vervulde, en gaf daarmee de aanzet voor de oprichting in 2019 van stichting Namens de Familie, die slachtoffers, nabestaanden en achterblijvers gratis helpt bij het omgaan met de media. Het initiatief is wereldwijd uniek in zijn soort, in het buitenland wordt er inmiddels met interesse naar gekeken.
Indrukwekkende case
De wijze waarop Hans Faber Namens de Familie heeft opgezet, is volgens de jury, onder voorzitterschap Cathelijne Janssen, een indrukwekkende case in issuemanagement en stakeholdersmanagement, met een groot maatschappelijk belang. Faber zette met zijn collega’s een landelijk netwerk van ervaren communicatieadviseurs op om families bij te staan, dat inmiddels al in tientallen cases zijn waarde heeft bewezen. In al die gevallen wordt er ‘op maat’ communicatieadvies verzorgd, met oog voor de omstandigheden en behoefte van de familieleden. Het belang van de familie staat altijd voorop.
Daarnaast heeft Namens de Familie, dat onafhankelijk opereert, oog voor andere domeinen, zoals de politie en het openbaar ministerie, om de communicatie rond opsporing en vervolging zo goed mogelijk af te stemmen. Een stakeholdersonderzoek gaf inzicht in hoe die samenwerking het beste kon worden vormgegeven. Ook is er aandacht voor andere instanties die een rol kunnen spelen bij ingrijpende gebeurtenissen, zoals scholen, bedrijven, verenigingen of gemeenten. De stichting neemt een strategische positie in om partijen bij elkaar te brengen in het belang van de familie.
Grote maatschappelijk impact
Namens de Familie heeft na een pilotperiode vaste voet aan grond gekregen en de ambities houden daar niet mee op. Door de toenemende mediadruk en -dynamiek zal de behoefte aan ondersteuning naar verwachting steeds verder toenemen. Hans Faber wil met Namens de Familie deskundigheid ontwikkelen in de omgang met de media in crisissituaties, om families te beschermen.
Hans Faber heeft met dit alles de vorm gevonden om een diep trieste gebeurtenis uit zijn persoonlijke leven om te zetten in een initiatief met grote maatschappelijke impact dat van onschatbare waarde is voor de betrokken families. Faber: ‘Het is van belang om in een situatie waarin je totaal onmachtig bent, toch op één vlak de regie te kunnen pakken en te kunnen focussen op de communicatiekracht samen met politie, justitie en de media’.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!