Het Duitse Brand Science Institute ondervroeg 329 marketingdirecteuren uit 12 landen in Europa over de rol van word of mouth in hun marketingmix, en vormde op basis van hun antwoorden 5 clusters, die laten zien hoe er in verschillende Europese regio's met WOM-marketing wordt omgegaan - en waar dus potentie ligt, of niet.
Zie bijgevoegde tabel:
Cluster 1 bevat landen als Groot Brittannië, Nederland, Denemarken en de rest van Scandinavië. In deze regio zijn marketeers zeer positief over WOM en ziet men het als een krachtig marketingmiddel. De onderzoekers merken op dat in al deze landen goed Engels wordt gesproken, en dat is volgens hen een belangrijke driver voor grensoverschrijdende WOM.
Het tweede en derde cluster (respectievelijk de landen rond de Middellandse Zee en de Duitssprekende landen) hebben beide bijna hetzelfde potentieel, maar de onderzoekers merken op dat vooral Duitse marketeers nog terughoudend zijn, met name door hun slechte virale ervaringen tijdens de eerste internethype.
Multinationals die internationale WOM willen bedrijven, kunnen zich op dit moment dan ook beter richten op de Mediterrane landen. De onderzoekers denken echter dat op lange termijn het Duitse cluster meer potentie zal hebben.
Het vierde cluster is een subcluster met Franse en Spaanse regio's, waar de drempels voor WOM nog net iets lager liggen dan in cluster 2.
Cluster 5 tenslotte bestaat uit de WOM-ontwikkelingslanden Polen en andere Oosteuropese landen. Hier begrijpen marketeers zeker wel de kracht van word of mouth, maar verkiezen op dit moment nog andere marketingtactieken.
(via BSI-blog)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!