Google: It’s not about the logo stupid!

Wie de afgelopen dagen onder een steen heeft geleefd, heeft het zeker gemist: Google heeft sinds 1 september een nieuw logo.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nou ja nieuw… het is een restyling van het logo dat we zo goed kennen. En het is alweer de zesde restyling in 17 jaar. De verandering is een evolutie, want een logisch vervolg op zijn voorgangers. Maar het is evengoed een revolutie, want het is de meest ingrijpende verandering sinds het bestaan van Google.

Niks bijzonders
Een logoverandering op zichzelf is niet zo bijzonder, maar als Google het doet is het wereldnieuws. Van het tot tot , er is geen medium, wereldwijd, dat het onderwerp laat liggen.

En natuurlijk zijn er weer de gebruikelijke criticasters die het logo helemaal niks vinden. Het is kinderlijk, slecht uitgevoerd, simpelweg lelijk of een combinatie van dat alles. En dat mag natuurlijk allemaal, maar daar gaat het niet om!

Het gaat niet om de esthetiek van het logo. Het gaat er niet om of dit nu de allermooiste G is die je ooit gezien hebt. En het is in dit geval volstrekt onbelangrijk dat Google een wat generiek ogend lettertype gebruikt.

Ongelofelijk sterk logo
Alle berichtgeving en ophef over het logo van Google bewijst hoe ongelofelijk sterk dat merk is. De veranderingen aan het logo bewijzen ook hoe verschrikkelijk belangrijk kleur is bij het ontwerpen van een visuele identiteit. Maar wat deze restyling vooral bewijst is dat Google als geen ander heeft begrepen hoe je een merkidentiteit vormgeeft voor het Internet. Google heeft geen logo ontworpen. Google heeft een taal gecreëerd.

Erik Spiekermann zegt op : ‘Google’s Product Sans is just another geometric sans, and certainly not the best one.’ En hij vervolgt: ‘If any other brand had come up with something as bland as this, nobody would bother to mention it.’ Hij heeft helemaal gelijk, maar het is totaal irrelevant.

Spiekermann sluit zijn tweet af met: ‘But the animations are nice.’ En daar slaat hij de spijker op zijn kop. Dáár is het om te doen! Het gaat niet om het logo, het gaat om het systeem erachter en wat je daarmee kunt doen.

Vier uitdagingen
Google is aan het werk gegaan met n. Het was op zoek naar:

  • ‘A scalable mark that could convey the feeling of the full logotype in constrained spaces.’
  • ‘The incorporation of dynamic, intelligent motion that responded to users at all stages of an interaction.’
  • ‘A systematic approach to branding in our products to provide consistency in people’s daily encounters with Google.’
  • ‘A refinement of what makes us Googley, combining the best of the brand our users know and love with thoughtful consideration for how their needs are changing.’

Met name 2 en 4 zijn interessant. Daaruit blijkt een sterke visie op het belang van de integratie van producten en diensten, het merk en de interactie met gebruikers. En als ik die prachtige animaties zie die Google op haar eigen  heeft staan, dan zie ik dat wel gebeuren. Sowieso is die site de moeite van een grondig onderzoek waard. Voor iedereen die van vorm en identiteit houdt. Hier wordt geschiedenis geschreven mensen!


Het beste voorbeeld
Misschien is het logo, op zichzelf genomen, niet het aller-, aller-, allersterkste staaltje logoontwerp. Sec genomen, als je alleen naar het logo kijkt. Misschien. De tijd zal het leren. Maar hoeveel organisaties ken je, die er écht in slagen om met zo weinig middelen en zo weinig vorm, zo’n stevige identiteit neer te zetten?

En hoeveel voorbeelden kun je geven van merken, die interactie en identiteit zo sterk en zo overtuigend weten te verbinden?

Nou?

Precies!

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie