Business Roundtable is de reeds 45 jaar oude associatie van CEO’s van leidende Amerikaanse ondernemingen. Van deze exclusieve club CEO’s hebben 181 toonaangevende bedrijven eergisteren een statement gedeeld met de wereld waarin ze aankondigen niet langer de aandeelhouder maar alle stakeholders als belangrijkste doel van de organisatie te benoemen. In het commitment verbinden ze zich aan de volgende vijf punten:
- Waarde leveren aan onze klanten. Het overtreffen van klantverwachtingen.
- Investeren in onze medewerkers. (training en opleiding en het bevorderen van diversiteit en inclusie, waardigheid en respect).
- Eerlijk en ethisch omgaan met onze leveranciers.
- Ondersteuning van de gemeenschappen waarin we werken.
- Het genereren van langetermijnwaarde voor aandeelhouders.
Natuurlijk, het is nog maar een statement, de praktische uitvoering zal minder eenvoudig zijn dan het gezamenlijk op papier zetten van deze commitments. Maar alle verandering begint met een eerste stap. Het echte leiderschap zal straks bepalen of deze commitments nu echt gaan zorgen voor een verandering. Daarom is het wel interessant om te zien dat niet alleen de namen van de bedrijven maar ook de persoonlijke handtekeningen op papier staan. Daardoor kunnen de CEO’s ook op persoonlijke titel worden aangesproken op hun leiderschap.
Toch is het interessant om te bedenken waarom nu? Het denken in stakeholders is niet nieuw. We snappen allemaal intussen wel dat profit geen doel op zich is maar een gevolg van. Wat is er aan de hand? Want achter iedere aanzet tot verandering schuilt een reden. Als het alleen om de reputatie gaat is dit best een behoorlijk statement. Is het zo dat de druk van de publieke opinie inmiddels dermate groot wordt dat deze bedrijven niet anders kunnen dan het commitment af te geven? Snappen ze misschien eindelijk dat organisaties meer zijn dan een geldmachine voor de aandeelhouder of zijn er misschien ook andere oorzaken die wellicht veel logischer zijn dan alleen de voorlopige “schone schijn”? Zou het zo kunnen zijn dat ze eindelijk inzien dat bedrijven die dit commitment al jaren geleden zijn aangegaan beter presteren dan deze aandeelhouderswaarde gedreven organisaties?
Raj Sisodia schreef in 2007 al over het succes van Firms of Endearment en in 2014 samen met John Mackey (Co-CEO Whole Foods Market) de bestseller Conscious Capitalism. Beide boeken toonden aan dat waarde creëren voor alle stakeholders een groter rendement tot gevolg heeft dan alleen de focus op de aandeelhouder. En met rendement hebben we het natuurlijk niet alleen over geld of profit maar ook over de intellectuele, sociale, culturele, emotionele en ecologische opbrengsten. Bijkomend voordeel; een enorme besparing in de kosten voor marketingcommunicatie. Want organisaties die klantverwachtingen gaan overtreffen, medewerkers inspireren en stimuleren, transparant zijn en de (lokale) gemeenschap ondersteunen zullen niet langer zelf hun verhaal te hoeven vertellen maar kunnen dat overlaten aan hun tevreden klanten en medewerkers.
‘Pikant detail, de term belastingen komt precies nul keer voor in de nieuwe verklaring.’