Degene die als door een wesp gestoken heeft doorgeklikt met het idee dat ik hier schaamteloos een Kluwer-evenement plug, die kan ik geruststellen. Het betreft hier een evenement dat onder de keurig gekopieerde naam Fusion 06 in Dubai wordt georganiseerd.
Fusion 06 is een lifestyle-evenement zoals er zoveel zijn. Hippe merken die bekendheid zoeken en bekende merken die hip willen zijn zullen zich op de beursvloer tonen.
Het bijzondere van deze beurs is niet het concept, maar de locatie: Dubai is namelijk een stad die zichzelf in recordtempo aan het herpositioneren is om binnen enkele jaren het centrum van de toeristenindustrie te kunnen zijn.
Daarom is ook niet zozeer het evenement zelf interessant voor vermelding, maar wel de meegeleverde cijfers: men verwacht dat de bestedingen in de winkelcentra van Dubai in 2009 de helft van het bruto nationaal product van het emiraat zullen bedragen. Dat is zo'n 6 miljard Euro.
Ter vergelijking: er zijn zo'n 60 landen ter wereld waarvan het totale bruto nationaal product de 6 miljard Euro momenteel niet overstijgt.
Afgelopen week maakte Springwise al bekend dat Harrods besloten heeft zich in Dubai te vestigen. Maar Harrods is zeker niet de enige die de gouden bergen ziet.
In korte tijd is Dubai, onder leiding van sjeik Mohammed bin Rashid al-Maktoum, omgebouwd van zandbak tot een gigantische speeltuin voor de vermogende toerist. Het is dan ook nu al het snelstgroeiende toeristische gebied ter wereld. Tegelijkertijd kent Dubai geen inkomstenbelasting en krijgen bedrijven tot wel vijftig jaar vrijstelling van vennootschapsbelasting.
Dubai heeft momenteel onder andere het beste hotel ter wereld, maar veel nieuwe records zijn onderweg. Zo wordt er gewerkt aan het grootste hotel, het grootste vliegveld, het hoogste gebouw, het eerste onderwater-hotel, het grootste winkelcentrum en het grootste pretpark, met daarin de grootste indoor skibaan ter wereld.
De meest waanzinnige projecten volgen elkaar in razend tempo op en misschien moet het gekste nog wel komen. Dubai ziet zichzelf als middelpunt van de wereld, en de wereld als middelpunt van Dubai.
Wanneer het emiraat straks al haar plannen heeft verwezenlijkt, moet het wel de grootste toeristenbestemming ter wereld worden om de torenhoge investeringen te rechtvaardigen.
De economie van Dubai draait op volle toeren en het einde is nog lang niet in zicht. Als het aan de sjeik ligt is over enkele tientallen jaren iedereen al weleens in Dubai geweest. Niet verwonderlijk dus dat de wereldmerken in de rij staan om een aandeel in de toekomstplannen te bemachtigen.
Een lifestyle evenement als Fusion 06, dat zich profileert als "multifaceted new generation marketing platform", zal het daarom ongetwijfeld goed gaan doen in een regio waar op dit moment al onwaarschijnlijk veel geld aan statussymboliek wordt uitgegeven en verdiend.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!