FrieslandCampina-bestuursvoorzitter Cees ’t Hart maakte dit in een interview met Het Financieele Dagblad bekend.
Zo’n 20 procent van de ouderen boven de 60 jaar is ondervoed, zegt ‘t Hart. Ouderen eten te eenzijdig en te weinig, mede vanwege verminderde eetlust. In China gaat het alleen al om 220 miljoen ouderen.
Gezondheidclaims
De zuivelcoöperatie zal producten moeten ontwikkelen die passen bij de voedingsbehoeften van ouderen, zonder daar veel nadruk op te leggen, schrijft Het Financieele Dagblad.
Want FrieslandCampina kan eventuele gezondheidsvoordelen niet zo makkelijk claimen, want de Europese voedselveiligheidsautoriteit EFSA is streng wat betreft controle of gezondheidclaims kloppen.
Cees 't Hart zei in het Radio 1 Journaal van 2 april dat de nieuwe producten als eerste op de markt in Hongkong komen. Daarna volgt West-Europa.
Verschillende marketing
De marketing voor deze producten voor ouderen zal in verschillende delen van de wereld anders zijn, zei ’t Hart. Volgens hem vindt de Aziatische consument het minder erg om op zijn leeftijd getarget te worden dan een westerse consument.
Geen kleine flesjes
De Nederlandse consument wil geen kleine flesjes (in tegenstelling tot Aziatische consumenten, die poedertjes en flesjes prima vindt), dus worden de voedingssupplementen als eiwitten en mineralen in toetjes en yoghurt gestopt.
Aziatische consumenten zien de toevoeging vooral als functioneel.
Opheffen melkquota
Met het opheffen van de Europese systeem van melkquota komt er meer melk op de markt. Meer zuivel gericht op ouderen kan voor groei zorgen, gaf ’t Hart aan. Ook omdat de ouderenmarkt een groeimarkt is.
FrieslandCampina is al langer met het onderwerp ouderen en zuivel bezig. In 2013 publiceerde het FrieslandCampina Institute bijvoorbeeld een onderzoek hierover.