FHV blijkt (erg) goed in content

FHV, ooit hét reclamebureau van Nederland, lijkt met de Hi-case #morecrap hoge ogen te gooien bij de Grand Prix Content Marketing. Interessant, maar vooral: terecht.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Als jonge reclamejournalist kwam ik wel eens bij FHV. In de tijd dat de arrogantie aldaar reusachtig was (in die tijd niet helemaal ten onrechte). Het werk was dik in orde. Maar het werk was ook vooral: heel traditioneel. Nu, ruim vijftien jaar later, is FHV genomineerd voor een content marketing-award voor een fantastische case van Hi. Dat is iets waar andere bureaus – zowel in de reclamewereld als in de contentmarketingwereld – iets van kunnen vinden.

Dat grenzen vervagen, is niet nieuw meer. Maar er was altijd wel een vrij stevige, ogenschijnlijk lastig te overbruggen grens tussen de wereld van reclame en de wereld van content en redactie. FHV poogde eerder, onder de naam FHV Content, de markt te veroveren. Toen onder andere met tv-formats.

Daarna werd het stiller op contentgebied. Nu slaat FHV als een van de eerste bureaus op een fantastische manier de brug tussen reclame (hun eigen werkterrein) en content: mijn vakgebied. Ik constateer dat als aanvoerder van een contentmarketingbureau én als voorzitter van Platform Content. Ik vind het oprecht ontzettend mooi om te zien hoe reclamemensen van v/h hét topbureau van Nederland, FHV dus, een creatief idee vooral in content vertalen en niet alleen lekker veel media inkopen (paid), maar vooral veel aandacht verdienen: earned.

Het gaat om de case dus voor Hi. In het kort: waarom is een nieuw abonnement bij Hi zo interessant? Om nog meer crap te kijken op het web. Kattenfilmpjes, geitenfilmpjes, aan oksels likkende eeuwige pubers. Hoe lullig ook: mensen (vooral) jongeren kijken het. Met unbranded content (en later pas voorzien van het label Hi) werd het hart van jongeren veroverd. Met vrij weinig paid en vooral veel earned media. Een zeer succesvolle campagne, die leidde tot veel nieuwe Hi-klanten.

De grote vraag, vooral voor bureaus: is dit nu reclame of is het content? Het is geen content in de traditionele zin van contentmarketing. Die vorm van content is vooral gericht op helpen en informeren (denk Allerhande). Dit is content die entertaint en gedeeld wordt. Maar het is dus wel content. Vandaar ook de nominatie voor Hi bij de Grand Prix Content Marketing. En wellicht ook een bekroning.

Wat mij betreft, maar ik ga er dus niet over (een jury onder leiding van René Repko gaat er wél over) is het een award. Met als mooie bijvangst een interessante vakdiscussie over wie op het contentmarketingspeelveld in de komende jaren de dienst gaan uitmaken. De traditionele contentbureaus? Of reclamebureaus die zich opnieuw hebben uitgevonden?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie