Wat is iBeacon?
iBeacon is een nieuwe generatie van Bluetooth. Het betreft een Low Energy uitvoering die allemaal nieuwe toepassingen mogelijk maakt. Één zo’n Low Energy Bluetooth apparaat (bijvoorbeeld een iBeacon) kan enkele jaren meegaan met de energie van één knoopcel. De maximale reikwijdte is een straal van 50 meter. Het apparaat kan een connectie maken met de smartphone middels Bluetooth. Bij Apple gaan ze nog een stapje verder, een iPhone of iPad met iOS 7 kan met Bluetooth Low Energy een iBeacon vormen. Stel een winkelier gebruikt een iPad als kassa, dan is het nu ook mogelijk om deze breder in te zetten.
Wat zijn de mogelijkheden van iBeacon toegepast op de retail? iBeacon..
·wenst de shopper persoonlijk welkom bij binnenkomst in de winkel
·laat de shopper locatie specifieke aanbieding en kortingen zien
·kan de shopper op de hoogte stellen hoe extra reward-points of iets dergelijks verdient kunnen -worden
·kan aanbevelingen van andere shoppers laten zien
·kan dit ook zonder dat de bezoekende klant de app daadwerkelijk open heeft staan op de smartphone
·kan de klant herinneren aan de producten die de klant thuis heeft geliked op de App van de retailer
·kan de aanbiedingen afdelingsspecifiek laten zijn. (Het is niet slim om bij binnenkomst meteen een bericht te ontvangen van de laarzen op de 3e etage).
Deze video van inMarket geeft je een beeld van de mogelijkheden
De shopping app van Shopkick is sinds 2009 actief en heeft daarmee vele retailers geholpen om de mobiele wensen van de klant te vervullen. Sinds 2013 experimenteert de app met iBeacon. ‘Hyperlocal’ en ‘relevantie’ zijn de toverwoorden. Shopkick testte eerder iBeacon al uit bij een tweetal vestigingen van Macy’s in New York en San Francisco. Nu gaat Shopkick het in samenwerking met American Eagle Outfitters op een veel grotere schaal uitrollen. Maar liefst 100 AmericanEagle Outfitters winkels in de Verenigde Staten worden voorzien van de technologie. Dit is de grootste iBeacon uitrol tot nu toe voor Shopkick. Apple is haar 253 stores op dit moment ook aan het voorzien van iBeacons maar Shopkick lijkt nu te gaan versnellen.
Net zoals Macy’s is American Eagle Outfitters al enkele jaren partner van Shopkick. Door het ontwikkelen van een app werden klanten via deze app op de hoogte gesteld van de laatste acties en aanbiedingen. Echter deze berichten waren tot dusver behoorlijk generiek en niet locatie specifiek. Het grootste onderscheidende punt van iBeacon ten opzichte van andere technologieën is de targetgerichte aanpak. Afhankelijk van de locatie kunnen specifieke berichten meteen verschijnen op het scherm van de shoppende klant.
Hoe zit het met onze privacy?
Je bent en blijft baas over zijn eigen smartphone. Sommige mensen zitten misschien niet zo te wachten op berichten van de retailer. Deze wellicht negatieve zin maakt het nog interessanter voor retailers. Iedereen heeft de keuze om wel of geen retail-app te downloaden, en wel of geen gebruik te maken van een bepaald netwerk. Consumenten die het niet willen worden er niet mee lastig gevallen in tegenstelling tot andere vorming van (direct) marketing.
iBeacon nu ook toepasbaar in Nederland
Ook in Nederland zijn momenteel mogelijkheden doordat internetbureau Mirabeau een app ontwikkelde die deze nieuwe technologie toepast. Door persoonlijker en relevanter te communiceren zijn retailers in staat om lange(re) en constante relaties op te bouwen met de klant. Een bijkomend voordeel is dat men de concurrentie aan kan gaan met de online-only retailers. Het begrip ‘showrooming’, waar fysieke retailers last van kunnen hebben, wordt op deze manier tegengegaan.
Echter er dient ook een kanttekening gemaakt te worden. iBeacon werkt enkel als men Bluetooth heeft aanstaan en de app van de betreffende retailer op zijn smartphone heeft geinstalleerd. Dat laatste punt zal niet het grootste probleem zijn. Als een app meerwaarde heeft voor de klant zal hij bereidt zijn deze aan te schaffen. Maar een kleine en dus niet representatieve steekproef binnen Yourzine wijst uit dat de Bluetooth het grootste gedeelte van de dag niet aanstaat. Momenteel wordt het alleen gebruikt in de auto om handsfree te bellen. Vaak omdat de consument in de overtuiging is dat bluetooth energie vreet, door de introductie van BLE is dat echter fors minder geworden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!