Veel Nederlanders lopen de kerken in eigen land voorbij, terwijl ze op vakantie in het buitenland wel bij ieder kerkje naar binnen gaan. Zo ontstond bij Museum Catharijneconvent het idee om de Nederlandse kerken toegankelijk te maken voor dagjesmensen.
Audiotour met beacons
Museum Catharijneconvent benaderde ontwerpbureau Fabrique om samen het ‘Grootste Museum van Nederland’ te realiseren. De partijen ontwikkelden een audiotour voor iedere kerk met verhalen over het interieur en de kunstwerken. De bezoekers kunnen kiezen uit een uitgestippelde tour of gewoon zelf vrij rondlopen. Met behulp van beacons krijgen ze informatie over de plek waar ze zich bevinden.
Landelijk en lokaal
In de landelijke campagne ligt de nadruk op de introductie van het Grootste Museum van Nederland.Op lokaal niveau wijst de campagne op de nabijheid van de kerken. In en om de kerk ligt de nadruk op het toegankelijk maken en verwelkomen. Niet alleen met banieren en folders, maar ook door de manier waarop de vrijwilligers mensen verwelkomen en mensen uitnodigen de audiotour te doen.
Met de audiotour, de campagne en de communicatiemiddelen willen ze een zogenaamde ‘virtuele museumlaag’ over de kerken aanbrengen. De dertien deelnemende kerken en synagogen vormen zo één geheel.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!