De conferentie Phocuswright Europe strijkt deze week neer in de hoofdstedelijke Beurs van Berlage. De conferentie richt zich op de reisindustrie en de toekomst daarvan. Hierbij geven grote bedrijven hun visie.
Onderzoek naar verschillende generaties
Grote bedrijven zullen spreken, waaronder Airbnb, Booking.com en Expedia Media Solutions. Die laatste heeft een groot onderzoek gedaan naar het reisgedrag van verschillende generaties in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk. Per land deden zo’n 1000 personen mee aan het onderzoek dat bestond uit een survey. Het is de bedoeling dat dit onderzoek ook zal worden afgenomen in Azië en Canada.
In het onderzoek is geprobeerd te achterhalen wat onder andere de motivatie is van verschillende generaties om op reis te gaan, maar ook welke vorm van vervoer het meest gebruikt wordt. Andrew van der Feltz, Senior Director Business Development bij Expedia, lichtte het onderzoek kort toe aan de bezoekers van Phocuswright en ging na zijn lezing ook kort in gesprek met Adformatie.
Boomers en millennials
‘De keuze voor vorm van vervoer is opvallend bij de verschillende generaties’, stelt Van der Feltz. De babyboomgeneratie en de daaropvolgende generatie X gaan vaker met de auto dan de generaties Y en Z. Volgens de Expedia-directeur is dat opmerkelijk, aangezien de oudere generaties meer zijn opgegroeid met het reizen met de trein.
Dat is alleen niet terug te zien in de cijfers. Digitalisering en verbeterde lijnen, zoals de hogesnelheidslijnen, hebben een belangrijk aandeel in de interesse van de jongere generaties in het reizen met de trein, vertelt Van der Feltz aan het publiek in de Beurs van Berlage.
Maar hoe groot zijn de verschillen in de rest van de data tussen de verschillende generaties? ‘Er zijn wel wat verschillen tussen de generaties. Generatie Y, ook wel millennials, vereist een heel andere manier van benadering dan de wat oudere generaties. Je moet millennials niet vertellen wat ze moeten doen. Deze generatie wil namelijk heel onafhankelijk kunnen zijn en alles zelf ontdekken.'
Aan de andere kant van het spectrum heb je de babyboomers die juist moeten worden benaderd aan de hand van expertise. 'Deze generatie zoekt een mening met veel kennis om zo tot een beslissing te komen.’ Tussen de generaties is er ook sprake van een groot verschil in de manier van boeken. ‘Jongeren maken meer gebruik van hun smartphone als ze hun reis boeken, terwijl de oudere generaties nog steeds achter hun laptop op zoek zijn naar hun volgende vakantiebestemming.’
Verrassend?
Wat moeten we vinden van de uitkomsten van het Expedia-onderzoek? ‘De uitkomsten van het onderzoek waren niet per se verrassend, maar geven wél veel inzicht’, aldus Van der Feltz in gesprek met Adformatie. ‘Het gaat om enorm veel data over hoe we willen reizen, waar we heen willen, wanneer we willen reizen, hoe lang we willen reizen en waarom we willen reizen. Het geeft onze partners ook meer handvatten in de manier waarop ze hun klanten kunnen benaderen.’
En hoe zit het met de reisvoorkeur van Van der Feltz zelf? ‘Mijn voorkeur hangt sterk af van waar ik naartoe ga en wat ik daar dan ga doen. Reizen per vliegtuig is bij mij het meest gebruikelijk. Ik kan echter ook enorm genieten van de romantiek van een treinreis’, zegt de Expedia-directeur tot slot.
Het onderzoek van Expedia is hier te downloaden.