Dat gebeurde in het kader van CoolBranding, de opvolger van de Superbrands-verkiezing. Google wordt gevolgd door iPod op de tweede plaats en IKEA op positie drie.
Ook alle drie niet-Nederlands. Is het Nederlandse merk opeens dood? Alle Nederlandse merken zijn in ieder geval verdwenen uit de top tien.
Cool Unlimited, bekend van projecten als CoolBrands, CoolTravel en Superbrands, is de altijd wat omstreden organisator van CoolBranding. Wellicht is dat de reden dat CoolBranding de Superbrands-verkiezing vervangt na drie edities.
De keuze is gemaakt door een vakjury, die bestaat uit Nederlandse marketing- en branding kopstukken zoals Leo van Sister (BrandWatch-Merkcommissarissen), Arian Buurman (Ster), Carin van Berkel (Holland Casino), Cora Kleinhout (Bacardi-Martini), Frans Cornelis (Randstad Holding), Giep Franzen (Giep Franzen & Company), Guy de Seveaux (Research International), Hans Hagenaars (Postbank), Jeroen Mirck (Adformatie), Mylene Heystek (Sara Lee), Niek Jan van Damme (T-Mobile), Roland van der Vorst (They) en Roland van Kralingen (INNOA).
De jury heeft merken aangedragen en beoordeeld op vijf criteria: Brand Dominance ? Distinguish Level ? Functional Performance ? Innovation ? Potential.
Top 10 merken 2006
1. Google
2. iPod
3. Ikea
4. Nike
5. Nokia
6. BMW
7. Harley-Davidson
8. Ferrari
9. MTV
10. Microsoft
Een heel andere lijst dan die uit 2005, waar nog wel vier Nederlandse merken in de top 10 van de Superbrands waren te vinden.
Top10 Merken 2005
1. Microsoft
2. Albert Heijn
3. Douwe Egberts
4. Gillette
5. Hema
6. Apple
7. Nike
8. Coca-Cola
9. Heineken
10. Nokia
CoolBrands, het concept waarbij het publiek via een online publieksverkiezing kiest voor zijn coolste merken, blijft voortbestaan. Binnenkort gaat weer een online publieksverkiezing van start. Winnaar in januari 2006 was Diesel in Nederland en Google op Europees niveau.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!