Schuitema heeft gisteren tijdens het ECR-congres de RFID Innovatieprijs gewonnen voor het projectplan 'Versschakel'.
Schuitema wil RFID technologie gebruiken om beter inzicht te krijgen in de logistieke keten en deze vervolgens optimaliseren om betere producten te leveren. Daarnaast moet RFID het temperatuursverloop in de keten registreren, voor een betere kwaliteit van het geleverde product.
Hoogvliet greep als tweede genomineerde naast de beker.
Maar de uitreiking van de prijs was aan pas het einde van de dag. Voor die tijd probeerden driehonderd managers van supermarktbedrijven en levensmiddelenfabrikanten een oplossing te vinden voor de verstoorde verhoudingen in de retail als gevolg van de immer voortdurende prijzenoorlog.
Spreker Dick Boer nam het p-woord niet in de mond, want het ECR-congres was toch vooral bedoeld om samenwerking in de categorie te bevorderen. De AH-baas beperkte zich volgens het Financieel Dagblad dan ook tot de opmerking dat supermarkten en fabrikanten moeten samenwerken. Hoe hij dat wil doen, de verstandhouding met de producenten van merkartikelen is niet echt optimaal, liet hij in het midden.
Overigens is voor het voor de meeste brand managers van Unilever business as usual; de rechtszaken over het design van de AH-huismerkartikelen staan de samenwerkingsverbanden niet in de weg, zo blijkt uit een eerder artikel over Conimex, waarin gemeld werd dat het merk gebruik maakte van bonuskaartdata van Albert Heijn.
Barnabas Kossmann, algemeen directeur Benelux van wasmiddel- en luierproducent Procter&Gamble, pleit volgens het FD voor een onderscheid tussen korte en lange termijn. Op de korte termijn mogen de verhoudingen op scherp staan door het aanhoudende prijsgevecht, maar dat mag strategische samenwerking op de lange termijn niet in de weg zitten.
Een scherpe prijs is inmiddels vanzelfsprekend voor consumenten, zegt Jean-Jacques Vandenheede, senior analist bij marktonderzoeksbureau ACNielsen: 'Supermarkten moeten zich met iets anders dan prijs onderscheiden.'
De fabrikanten van merkartikelen zien wel mogelijkheden om supermarkten te helpen met hun onderscheidend vermogen. Kossmann zoekt het in differentiatie van de breedte van het aangeboden assortiment en promotieacties.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!