Consultancybureau Brand Finance kijkt jaarlijks naar de waarde van merken en zet ze in een ranglijst. Zo ook met telecommerken. Het kijkt naar merksterkte (onder andere gebaseerd op zaken als marketinginvesteringen, bekendheid, loyaliteit, bedrijfsreputatie, medewerkerstevredenheid) en op basis daarvan hoeveel het merk bijdraagt aan de bedrijfsomzet.
AT&T, dat stuivertje wisselde met Verizon, zag een groei in merkwaarde van 45 procent (naar 87 miljard dollar). Oorzaken: onder andere overnames in Zuid-Amerika en Mexico.
Verizon ziet ondanks dat het naar de tweede positie zakte, een groei in merkwaarde van vier procent.
T (Deutsche Telekom) is Europa’s meest waardevolle telecommerk, hoewel de groei voornamelijk door de prestaties buiten Europa wordt veroorzaakt. De 10 procent groei in merkwaarde komt door meer omzet en een vergroot marktaandeel in de Verenigde Staten.
Nederland
Er staan vier Nederlandse merken in de lijst:
KPN daalt van de 29ste plaats naar de 45ste, met een merkwaarde van bijna 3,5 miljard dollar. Dat was in 2016 nog ruim 3,8 miljard. Ziggo steeg van 101 naar 72, met een merkwaarde van 1,5 miljard dollar.
Infrastructuur
Brand Finance keek ook naar de meest waardevolle telecommerken als het om infrastructuur gaat.
Nummer 1 staat wederom Huawei met een merkwaarde van ruim 25 miljard dollar en een groei van 28 procent. Een oorzaak voor de stijging in merkwaarde is de succesvolle implementatie van een global marketingcampagne. Merkherkenning steeg hierdoor van 76 procent in 2015 naar 81 procent in 2016.
De sterkste groeier is het Amerikaanse Qualcomm: 65 procent groei in merkwaarde tot 6,8 miljard dollar.
Nokia
Brand Finance noemt het Finse Nokia een van de opmerkelijkste succesverhalen. In 2008 had het merk een waarde van 33 miljard dollar, maar kukelde tot onder de twee miljard dollar in 2014. Maar het ziet er naar uit de Nokia de weg weer naar boven heeft gevonden.
Na verkoop van de mobiele-telefoondivisie ging het merk verder onder de naam Nokia Networks en nam het een aandeel in Alcatel-Lucent in 2016 waardoor een van de grootste spelers op dit vlak ontstond. Alcatel-Lucent is herdoopt tot Nokia, wat de positie van het merk verder versterkte.
In 2017 keert Nokia weer terug op de markt van mobiele telefoons met handsets, een tablet en zelfs de herlancering van de iconische 3310. Allemaal redenen voor de groei in merkwaarde met 62 procent naar bijna 5 miljard dollar.