Anouk Beeren, Director e-commerce & marketing Bidfood
Achter de schermen is de afdeling van Anouk Beerens al enige tijd bezig met twee grote transformaties: die van inkoop- en logistiek gedreven bedrijf naar een klantgedreven organisatie waar digital en data leidend zijn, en die naar een open platform voor leveranciers in de vorm van een marktplaats en een mediaplatform. In 2017 is deze verandering naar de markt toe zichtbaar gemaakt en veranderde de naam DeliXL in Bidfood.
De nieuwe positionering en de migratie van de webshop gingen hand in hand met het managen van de interne cultuur, en het meenemen van de markt en klanten. Dit leidde tot een substantiële groei van 3 procent in 2016 naar 12 procent in 2017. De groei komt voort uit bestaande klanten, new business en additionele fees door de platformstrategie. Beeren is de personificatie van de ‘marketeer nieuwe stijl’: digitaal en data-driven, zorgt dat marketing en sales elkaar versterken en heeft een goed oog voor talent en weet dit blijvend aan de organisatie te verbinden.
Vincent van den Boogert, CEO & CCO ING Nederland
‘Hij heeft een olifant laten dansen’, aldus een van de juryleden over Vincent van den Boogert. Van den Boogert is de leider van de digitale transformatie bij ING. Hij verruilde in 2017 zijn functie van marketingdirecteur voor die van CEO van ING Nederland. Hij is verantwoordelijk voor het opheffen van de afdeling marketing binnen ING waardoor individuele marketeers hun expertise inbrengen in squads, chapters en tribes. Van den Boogert: ‘Marketing is in het bedrijf zo belangrijk dat we het als afdeling hebben afgeschaft. We hebben van marketing juist een bedrijfsbrede competentie van gemaakt. Voorheen hadden wij een marketingafdeling die verantwoordelijk was voor onze marketingmix. Daarnaast hadden we nog productmanagers en formulemanagers voor onze kanalen. Wij hebben de functie van marketeer juist verbreed tot Customer Journey Expert. Als ING geloven we dat customer experience dé onderscheidende factor wordt in de markt. En als experience leidend is, moet je net als de bigtechs anders organiseren wil je meer impact maken.’
Niko Koffeman, Directeur marketing De Vegetarische Slager
2017 was een uitzonderlijk goed jaar voor De Vegetarische Slager die naar eigen zeggen geen geld uitgeeft aan marketing en reclame. Het uitgangspunt is beleefmarketing in plaats van beweermarketing. ‘Met directe communicatie via sociale media en het voeden van word-of-mouth-campagnes en storytelling/free publicity zijn we met ons team voortdurend alert op kansen en mogelijkheden om onze naams- en propositiebekendheid groot te maken, zonder budget’, legt Koffeman uit. Het resultaat is dat De Vegetarische Slager is uitgegroeid tot een love brand, ook onder retailers. Bij Albert Heijn groeide het merk met 50 procent, terwijl de categorie groeide met 15 procent.
Met de introductie plantaardige filet americain, paté, bapao, kant-en-klare maaltijden bij Albert Heijn en het Britse Waitrose groeide de omzet van De Vegetarische Slager in 2017 met 50 procent. 2017 was ook het jaar dat het jaar dat de NWWA ‘de verwarrende naamgeving’ aan de kaak stelde, waarna massale steun voor de Vegetarische Slager volgde. Niet alleen moest NWWA excuses maken, #schnitzelgate leverde een additionele omzetgroei op van tenminste 25 procent in de maanden die volgden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!