De winnaars van de Dutch Marketing Awards worden donderdag 22 april om 16.30 uur aangekondigd in een live online talkshow. Die is hier te volgen (daar kunt u zich ook registreren, waardoor u een reminder krijgt als de uitreiking begint).
In de loop van volgende week tellen we verder terug in de Top 100 Beste Marketeers van het jaar 2021:
76 (-) Ana Henriques
Manager Branding & Campaigns Tui
Voor Tui was het een pittig jaar, zoals voor alle reisorganisaties. Toch hield Ana Henriques de moed erin en richt het vizier op aankomende zomer. Tijdens de lockdown en voor de Tweede Kamer-verkiezingen werd de Partij voor de Vakantie opgericht. Uit recent onderzoek van Gfk blijkt dat 84% van de Nederlanders deze zomer op vakantie wil als dit weer kan. Ana Henriques: ‘Dankzij omdenken brengt TUI verandering in de situatie en starten we de virtuele Partij voor de Vakantie, voor die belangrijke stip op de vakantiehorizon.’
77 (-) Jeremiah Albinus
CEO (voormalig CMO)
Als CMO veranderde Jeremiah Albinus de propositie van fonQ van online warenhuis naar specialist in home & living. Afgelopen jaar in de rol van CEO werd dit nog verder gebracht in assortiment, kanaalstrategie en organisatie door scherpe strategische keuzes waarin de klantreis centraal staat. Samen met de hele organisatie werden gezonde financiële resultaten behaald, groeide de NPS naar 60 en werd de Shopping Award gewonnen in de categorie wonen en die van beste webwinkel in Nederland.
78 (-) Werner Klaassen
Algemeen directeur van Tempo-Team
Klaassen bracht het attribuut ‘werkplezier’ weer terug in het merk Tempo Team. Zeg maar terug naar de tijd van ‘het waren twee fantastische dagen’, maar dan in een andere uiting. Dat werden de commercials met ‘Die heeft er zin in!’ Hij nam daar allereerst het hele bedrijf in mee. Klaassen vond namelijk dat missie en visie geherformuleerd moest worden, maar vooral ook naar binnen doorvertaald. Het interne belief dat Klaassen er bij Tempo Team inbracht, is dat de basis van plezier ‘een 8+-beleving’ is. Dat wordt daar dan ook continu gemeten.
79 (-) Jacqueline Post
Chief Operating Officer
Als iets in 2020 duidelijk is geworden, is het belang van werk in de publieke sector. Hét moment voor Maandag om 10 jaar na de introductie van het merk, een hommage te brengen aan dat belangrijke werk in de publieke sector. Ondanks dat op dat moment de bedrijfsresultaten daalden, werd toch geïnvesteerd in een campagne waarbij de mensen centraal stonden. “Deze dag is voor iedereen met een belangrijke baan”. Mede hierdoor werden het afgelopen jaar veel nieuwe professionals geworven en grote opdrachten van bijv. de GGD binnengehaald. Ook groeide de trots binnen het bedrijf.
80 (-) Marieke Graat
Head of marketing Too Good To Go
Too Good To Go strijdt tegen voedselverspilling. In minder dan drie jaar tijd werden in Nederland zeven miljoen maaltijden van de prullenbak gered en heeft het bedrijf twee miljoen gebruikers. Ook in 2020 groeide dit aantal door. Too Good To Go stond in 2019 en in 2020 op nummer 1 van de 'Inspirerende 40' van adviesbureau Synergie en in 2020 wonnen het bedrijf de Dutch Marketing Award in de categorie Start-ups.
81 (37) Dennis de Borst
Directeur/eigenaar Febo
Febo heeft 10 jaar geïnvesteerd in innovatie en digitalisering. De sociale kanalen en vindbaarheid op zoekmachines hebben geholpen toen de snackketen moest overstappen naar afhalen en bezorgen. Febo verdubbelde het aantal bezorglocaties van 30 naar 70. Tijdens lockdown2 zag het eigen platform (febo.bestellen.nl) het licht waarmee alle traffic gereguleerd en gemeten kan worden. Dennis Borst zegt over het afgelopen jaar: ‘Door direct adaptief te handelen komt FEBO de crisis door. Net zoals Opa in 1941, 80 jaar geleden.’
82 (-) Kenneth Wijngaarde
VP Marketing Temper
2020 was een uitdagend jaar, niet in de laatste plaats voor een groot deel van de Temper-gebruikers. De combinatie van flexibel werk en horeca bleek een ongelukkige combinatie ten tijde van een pandemie. Als organisatie hebben toonde Temper zijn wendbaarheid door zoveel mogelijk waarde te blijven toevoegen voor de gebruikers. Temper versnelde de groei in logistiek en retail, lanceerden digitale trainingen voor freeflexers, kwamen met nieuwe verzekeringsproducten om de transitie naar bezorgactiviteiten voor de horeca mogelijk te maken en hielpen de zorg aan vrijwilligers.
83 (-) Martine Olijslagers – Kuip
Ceo Ecostyle
Gedreven marketing- en businessvrouw die vanaf 2005 carrière maakte bij Nestlé en uiteindelijk ruim zes jaar de scepter zwaaide over de confectionery-categorie in de Benelux (board member). Ontwikkelde een visie op duurzaamheid en verantwoord ondernemen en sprak zich daar in een coalitie met Zeeman, Oxfam Novib en CNV Internationaal ook over uit. Olijslagers is niet bang om risicos’s te nemen. Ze stuurde in samenwerking met collega Judy Schnitger twee onafhankelijke journalisten naar de cacaoboeren in Ghana, die onderdeel zijn van het ‘Nestlé Cocoa Plan’ om een documentaire te maken. Dapper en origineel. Olijslagers startte per februari als ceo van Ecostyle (ecologische tuin- en dierproducten).
84 (81) Jan-Paul Rutten
Directeur Gulpener
In het crisisjaar werd het nieuwe, duurzame brouwhuis van Gulpener opgeleverd. meest duurzame van Europa. ‘Een brouwhuis bouw je maar één keer in de dertig jaar, als directeur krijg je dus maar één keer in je leven die kans’, zegt Jean-Paul Rutten hierover. ‘Daar ben ik niet alleen, maar iedereen bij Gulpener reuze trots op.’ Daarnaast werd een voor Gulpener totaal nieuw product ontwikkeld: Batu Kombucha. Een ambachtelijke, veganistische, biologische EN suikervrije gefermenteerde thee in drie smaken. De eerste resultaten hiervoor zijn hoopgevend.
85 (19) Hellen van der Plas
CEO Signify Benelux
Als absoluut van 2020 noemt Hellen van der Plas dat Signify wereldwijd 100% CO2-neutraal is geworden. De VN honoreerden Signify hiervoor met de Global Climate Action Award 2020. ‘We willen consumenten, steden, bedrijven en telers blijven inspireren om hun ecologische voetafdruk te verminderen met iets dat onmisbaar is: verlichting. De UV-C-lichtoplossingen worden inmiddels ingezet in de strijd tegen covid19.
86 (-) Randy van Essen
CMO O’Neill
Randy van Essen is sinds een jaar CMO Europe bij O’Neill. Aan hem de taak om het legendarische surfmerk weer cool te maken onder een brede doelgroep. Met als speerpunten: communities en duurzame innovaties. Afgelopen jaar keek Van Essen naar het merk-DNA dat bestaat drie onderdelen: love for sports, frontrunner in sustainability en creating leading edge products. De techniek van core producten wordt overgebracht naar lifestyle-producten.
87 (-) Jurriaan Trommels
Director Global Brand & Marketing Communications KLM Royal Dutch Airlines
Na het prachtige jubileumjaar 2019 kwam het zwaarste jaar uit het bestaan van de Koninklijke Luchtvaartmaatschappij. Met een unieke communicatie-uitdagingen. Jurriaan Trommels toont zich trots op de manier waarop die uitdagingen ondanks zwaar gereduceerde budgetten en personele onrust toch met succes zijn opgepakt. Met de ‘We’re Ready to Get You There’ campagne combineerden KLM een geruststellende hygiëne-boodschap met reisinspiratie. En door heldere communicatie wisten passagiers precies wat ze konden verwachten tijdens hun reis met KLM.
88 (94) Quint Zieltjens
Brand manager McDonald’s
Zieltjens was afgelopen jaar verantwoordelijk de grote Zomercampagne van McDonald’s. Een zeer grootschalige omnichannelcampagne. Het merk sloeg een positieve toon aan waarbij corona wel op een serieuze manier werd behandeld. Het zorgde voor een bijzonder positief sentiment bij crewleden, franchisenemers en gasten met zeer mooie resultaten voor McDonald’s Nederland als gevolg.
89 (-) Marjan Straathof
Global Head of Marketing at Dept
Marjan Straathof draait al jarenlang aan de knoppen bij de marketingmachine van digital bureau Dept. Ze was medeverantwoordelijk voor de lancering van het merk en de contentstrategie, inclusief het populaire Dept Festival, erachter. Het festival werd dit jaar getransformeerd tot een Virtual Weekender. Ook de extern georienteerde events werd omgezet naar virtual Dept Talks. Het team lanceerde verder onze eigen kledinglijn en vond marketing automation en lead gen opnieuw uit. Dept werd in 2020 Bureau van het Jaar bij de San Accenten.
90 (92) Maarten Post
Hoofd Marketing & Communicatie Hornbach
2020 stond ook voor Hornbach in het teken van aanpassingsvermogen. In maart ging ook bij de bouwketen de knop snel om. Hornbach heeft volgens Maarten Post met de hele organisatie bewezen wendbaar te zijn en juist in tijden van onzekerheid kansen te creëren. Met de communicatie van consequente corona maatregelen bijvoorbeeld. Maar ook met campagnes in de juiste tijdsgeest, door anticyclisch te investeren, en door het hele jaar kort op de bal te spelen.
91 (-) Marieke Heesakkers
Marketing & Culture Manager Berkvens Deursystemen
Tijdens de eerste Coronagolf introduceerde Berkvens de nieuwe collectie zwarte (industriële) binnendeuren en –kozijnen. ingetogen via social media, uit respect voor de omstandigheden. Zowel de introductie als de collectie sloegen aan: meer dan 1.000 nieuwbouwwoningen hebben deze zwarte deursets in huis. Belangrijk platform hierin is mijndeur.nl waar de omzet radicaal steeg. meer dan 150%. Het belangrijkste: steeds meer bewoners ervaren iedere dag hoe je met binnendeuren je huis kunt verrijken.
92 (87) Jortijn Bijl SMP
Marketingstrateeg Toon
Jortijn Bijl waagde na ruim zeven jaar aan de weg hebben getimmerd bij Afas de sprong naar en het bureau Toon voor betekenisvolle merken. Na ruim een half jaar timmeren zij flink aan de weg aan een nieuwe divisie. Daarnaast is Bijl bestuurslid van Nima Young Professionals.
93 (-) Ferdinand Götzen
Marketing & Growth Consultant
Ferdinand Götzen was het afgelopen jaar medeverantwoordelijk voor de verkoop van 3D Hubs (ter waarde van 330 miljoen dollar), één van de grootste Nederlandse tech-exits van de afgelopen jaren. Belangrijke mijlpalen tijdens dit jaar waren onder andere het opbouwen van een cross-functioneel marketing team, het uitbreiden naar de Duitse, Franse en Scandinavische markt, het lanceren van verschillende branding projecten en het helpen navigeren van het bedrijf door de corona crisis, waarbij 3D Hubs ondanks de pandemie de netto-omzet in 2020 verdubbelde.
94 (63) Raymond van Eck
CEO bij Youvia, voormalig DTG
De Telefoongids/Gouden Gids is onder de merknaam Youvia getransformeerd en herpositioneerd naar een one-stop-shop voor ondernemend Nederland op het gebied van online marketing. Via tools worden ondernemers ontzorgd. Deze rebranding in combinatie met het neerzetten van een klantgedreven en efficiënte full digital service organisatie moeten Youvia weer een dynamisch en toekomstbestendig bedrijf maken.
95 (99) Sandra Tappermann-Pieper
Cmo Leaseplan
Bij LeasePlan is het alle ballen op digitalisering, en wel in de hoogste versnelling. Omdat auto’s meer dan ooit in continue ontwikkeling zijn, is het zaak om de customer journey steeds verder te blijven verbeteren. Het ultieme doel? ‘Altijd en overal een auto.’ Zoals Tappermann-Pieper eerder al eens zei: ‘Het combineren van data, creativiteit en gezond verstand blijft de grootste uitdaging.’
96 (-) Pamela Slettenaar
Marketing director Accell Benelux & Denmark
Pamela Slettenaar voerde binnen de fietsenmerken van Accell meerdere transities door. Van een ‘folder’-afdeling naar een leading ‘driver of growth- afdeling bijvoorbeeld. Ook bracht zij balans aan in de korte termijn-campagnes en de lange termijn grotere initiatieven die het verschil maken op merk & business. Dit resulteert in omzetgroei en herwonnen vertrouwen van klanten.
97 (95) Boris Helleman
Marketing Manager T-Mobile
2020 was een jaar waarbij een groot gedeelte van de marketingplannen van T-Mobile rechtstreeks de prullenbak in konden. Boris Hellaman kijkt er desondanks met een goed gevoel op terug. ‘Door het beschikbaar stellen van 15.000 prepaid simkaarten hebben wij een bijdragen geleverd waarin wij het beste zijn: het leveren van cruciale connectiviteit. Leerling, leerkracht, arts en verpleegkundige bleven hiermee in verbinding met iedereen die hen zo hard nodig had.’ Ook werden er op zijn afdeling nog successen gescoord: het winnen van Emma Awards voor de CVM-campagnes gebaseerd op A.I. en de lancering van werelds eerste loyalty-campagne met een 9D Audio-thriller.
98 (-) Jan-Ernst van Driel mba rm
Directeur Deltion College (marketing, communicatie, business)
Deltion College maakte de omslag van offline naar 100% online onderwijs, waar nieuwe platforms voor werden ontwikkeld. Voor zowel het bereik van doelgroepen (werving) als voor het neerzetten van productaanbod. Ook werd een eigen TV-kanaal ontwikkeld. Er werden partnerships aangegaan met andere (commerciële) opleiders en op externe (nationale) educatieplatforms aangesloten. In samenwerking met zestien aanbieders van onderwijs in de regio Zwolle werd RegioOpleiders neergezet als merk en aangesloten op regionale bedrijfsleven.
99 (-) Nik Smit
Directeur van Almere City Marketing
Nik Smit werkt sinds 12 jaar aan het verbeteren van het imago van Almere, voornamelijk door verhogen van de bekendheid met branded content. In 2020 werd sterk ingezet op de zakelijke kant; Almere als vestigingsplaats, om de gewenste werkgelegenheid aan te trekken. Daartoe is een integrale aanpak met strakke nieuwe look neergezet en onder andere in samenwerking met FD en LinkedIn een succesvolle campagne gevoerd.
100 (-) Max van den Ingh
Head of Growth ShopPop
Toen begin 2020 de corona pandemie uitbrak, en de muziekindustrie volledig instortte, moest ShopPop snel op zoek naar een nieuwe doelgroep. De e-commerce industrie nam flink toe dus daar lag gelijk een grote kans. Binnen no-time voerde Max van den Ingh samen met het team een volledige rebranding door waarbij alle content werd vernieuwd en een Shopify integratie werd ontwikkeld. Inmiddels heeft de talentvolle Van Ingh een eigen bedrijf Unmuted gestart.
Hier vindt u de volledige Top 100 marketeers van vorig jaar (PDF)