Donderdagavond werd de jaarlijkse Marketeer of the Year bekend gemaakt tijdens de Dutch Marketing Awards, de jaarlijkse awardshow van Adformatie, Nima en Pim. Vincent van den Boogert werd uitgeroepen tot Marketeer of the year 2018. Hieronder staan de andere 99 marketeers op een rijtje.
1. Vincent van den Boogert (14)
CEO & CCO ING Nederland
‘Hij heeft een olifant laten dansen’, aldus een van de juryleden over Marketeer of the Year Vincent van den Boogert. Van den Boogert is de leider van de digitale transformatie bij ING. Hij verruilde in 2017 zijn functie van marketingdirecteur voor die van CEO van ING Nederland. Hij is verantwoordelijk voor het opheffen van de afdeling marketing binnen ING waardoor individuele marketeers hun expertise inbrengen in squads, chapters en tribes.
2. Niko Koffeman
Directeur marketing De Vegetarische Slager
2017 was een uitzonderlijk goed jaar voor De Vegetarische Slager die naar naar eigen zeggen geen geld uitgeeft aan marketing en reclame. Het uitgangspunt is beleefmarketing in plaats van beweermarketing. 2017 was het jaar dat de NWWA ‘de verwarrende naamgeving’ aan de kaak stelde, waarna massale steun voor de Vegetarische Slager volgde. Niet alleen moest NWWA excuses maken, #schnitzelgate leverde een additionele omzetgroei op van tenminste 25 procent in de maanden die volgden.
3. Anouk Beeren
Director e-commerce & marketing Bidfood
Achter de schermen is de afdeling van Anouk Beerens al enige tijd bezig met twee grote transformaties: die van inkoop- en logistiekgedreven bedrijf naar een klantgedreven organisatie waar digital en data leidend zijn, en die naar een open platform voor leveranciers in de vorm van een marktplaats en een mediaplatform. Beeren is de personificatie van de ‘marketeer nieuwe stijl'.
4 (3)
Jeroen Hubert
Global Marketing Communications Manager Ikea
‘2017 was mooi en bijzonder. We hebben impactvolle executies ontwikkeld met talloze designers, onder wie Tom Dixon, Piet Hein Eek en Hay. Ook hadden we een gigantische festival tijdens de Salone del Mobile in Milaan, compleet met DJ’s, live 3D-printing, workshops, een Ikea Food-court en een groot dance event. Het leverde gigantisch veel publiciteit op.’
5 (13)
Saskia Egas Reparaz
Directeur Marketing, Format en Communicatie Albert Heijn
‘Echte verhalen, transparantie, vernieuwing. AH menselijker positioneren. Dat zijn de kernwoorden voor 2017. Dat begon al met de lancering van de eerste online tv-zender ter wereld, Appie Today. Maar ook meer reguliere acties werden in nieuw jasje gestoken, zoals een vernieuwende spaarcampagne met “Freek” in Virtual Reality. Tot slot won onze kerstcommercial de Gouden Loeki.’
6 (28)
Michiel Muller
Co-founder Picnic
‘Ondanks de sterke groei hebben we iedere klant de perfecte service kunnen leveren met een zeer hoge compleetheid van de orders en op de minuut precieze bezorging.’ Dit jaar rolt Picnic zijn diensten verder uit over Nederland, om te beginnen met Amsterdam.
7 (13)
Margaret Versteden
CMO Bol.com
‘We introduceerden diensten die het dagelijks leven van onze klanten makkelijker en leuker maken: Select Bezorgabonnement, Ebook-abonnement Kobo Plus en Bespaar Continu, een persoonlijke herhaalservice voor dagelijkse producten. Klanten reageerden enorm enthousiast. De nieuwe communicatiecampagne “Je kan het met bol.com” ging live. En ons bereik groeide verder de top vijf van Nederland in, dat ons nog aantrekkelijker maakt voor adverteerders.’
8 (-)
Frank Elion
CCO VGZ
‘2017 stond volledig in het teken van grootschalige en zeer snelle vernieuwingen in onze marketingorganisatie: een radicale transformatie van marketing en front-end IT naar een volledig doorgevoerde agile creatieorganisatie, ingericht op fases in de customer journey. Verder is een nieuwe klantcontactstrategie ontwikkeld gericht op het realiseren van superieure klantbeleving. Interne trots is er door de nieuwe positionering op Zinnige Zorg.’
9 (1)
Pieter Zwart
CEO Coolblue
Coolblue opende vorig jaar de eerste Coolblue-XXL Store in Amsterdam. Tijdens de ING Business Boost in Rotterdam noemde Zwart e-commerce ‘het domste businessmodel ter wereld’. ‘Wij zijn geen online retailer, we zijn een klantreisbureau.’ Bij Coolblue ligt de klanttevredenheid op 96 procent, met dank aan gratis bezorging, ook op zondag.
10 (-)
Micha Medendorp
CMO / Global Director Marketing Rituals
‘We hebben succesvolle campagnes uitgevoerd in meer dan 25 landen, met innovatieve elementen zoals een in-store VR experience met de Ritual of Hammam, samenwerking met street-artist MadC, en ‘balancing session’ events met influencers rondom de Ritual of Ayurveda; dit gecombineerd met mooie verhalen, tips, en Oosterse wijsheden om betekenisvolle rustmomentjes te creëren in de hectiek van alle dag.’
11 (35)
Erik-Jan Gelink
Commercieel Directeur Transavia
12 (21)
Bart Kuppens
Europa Dollar Shave Club
13 (-)
Pepijn Rijvers
CMO Booking.com
14 (71)
Arthur Simonetti
Marketingdirecteur DSM
15 (42)
Frank Houben
Director Brand & Marcom KLM Royal Dutch Airlines
16 (40)
Marieke van Balen
Commercial Director Nutrition Benelux Pepsico
17 (-)
Susan Houben
Marketing Directeur Vrumona – Heineken
18 (-)
Jorieke de Vries-Goosen
Sr. Manager Marketing - Lidl
19 (6)
Adriana Hoppenbrouwer
CMO/Director Customer & Digital Hema
20 (2)
Thecla Schaeffer
Chief Marketing Officer G-Star
21 (27)
Cilesta van Doorn
Managing Director Marketing, Brand&Communications Tele2
22 (8)
Alexandra Legro
Global Marketing & Communications Director en Boardmember Hunkemöller
23 (38)
Maartje Frederiks
Co-founder en CEO HelloFresh
24 (53)
Dorkas Koenen
CMO Rabobank
25 (7)
Nicole Freid
Directeur Marketing & Innovatie Hak
26 (18)
Atilay Uslu
Oprichter en bestuursvoorzitter Corendon
27 (65)
Yvette Belt-Beekman
Director Marketing & Communicatie KPN
28 (19)
Lieke Duijmelings
Oprichter Fresh Eyes Consultancy
29 (-)
Pieter Smeets
Hoofd Marketing en Online, ASN Bank
30 (-)
Rik ten Wolde
Marketingmanager Klanten AFAS Software
31 (41)
Heleen Herbert
Chief Commercial Officer Heijmans
32 (43)
Frits van Hout
CMO ASML
33 (94)
Patrick Hurenkamp
Oprichter Bloomon
34 (-)
Michel Schaeffer
CEO Fonq
35 (58)
Eric Leebeek
Commercieel directeur Plus Supermarkten
36 (9)
Caroline van Turennout
Manager Marketing & Communication Zeeman Europe
37 (67)
Jeroen Mustert
General Manager Wessanen
38 (24)
Noor Cloo
Commercieel directeur Eneco, Oxxio en Woonenergie
39 (70)
Ron Schneider
Hoofd Marketing & Sales NS
40 (25)
Frenkel Denie
Global Director Commercial Digital FrieslandCampina
41 (-)
Bas Bisschops
Directeur Marketing & Communicatie ABN Amro
42 (82)
Marjolijn Meynen
Directeur Marketing & Communicatie de Bijenkorf
43 (-)
Jeroen Lampe
Directeur Marketing Coca-Cola
44 (-)
Roy van Keulen
Directeur Marketing Jumbo
45 (-)
Joris Aperghis
CEO WE Fashion
46 (-)
David Verschoor
Directeur Marketing, Partnerships & Communicatie De Hartstichting
47 (-)
Lidia Lüttin
CMO Bynder
48 (52)
Patrick Kuijsters
Directeur Marketing SNS Marketing Management | de Volksbank
49 (-)
David Lette
Directeur Marketing Heineken
50 (-)
Erwin Dito
Director Marketing, Communications & Consumer Insight McDonald’s Nederland
51 (9)
René Repko
Marketingdirecteur Action
52 (-)
Vivian Butzelaar
Marketing Director Simpel
53 (37)
Pascal van Ham
Marketingmanager Tony’s Chocolonely
54 (15)
Jitse Groen
CEO Takeaway
55 (-)
Koen Sanders
Adjunct-directeur Marketing & Communicatie bij De Efteling
56 (-)
Marcel de Groot
Directeur Consumentenmarkt VodafoneZiggo
57 (30)
Martin Kersbergen
Chief Brand Officer DELA
58 (93)
Raymond Klompsma
CEO Srprs.me
59 (61)
Tisha van Lammeren
Directeur Consumer Marketing T-Mobile
60 (47)
Alfred Levi
SVP Global Marketing & Media Sales bij Ahold Delhaize
61 (-)
Joris Merks-Benjaminsen
Head of Digital Transformation Google
62 (56)
Geert Mol
Global Marketing Solutions & Client Partner Facebook
63 (-)
Jopie Geerts
Commercial Director Girav
64 (-)
Greo Belgers
Director Marketing International Triodos Bank Group
65 (86)
Maarten Vernooij
Marketingdirecteur Philips Lighting Benelux
66 (57)
Martijn van der Zee
Digital Director Rituals Cosmetics
67 (-)
Ron Simpson
Founder The Avocado Show
68 (-)
Maarten Post
Marketingmanager Hornbach
69 (-)
Huib Kamps
Customer Value Manager Schüco International
70 (-)
Robbert de Vreede
Vice President Marketing Unilever Foods Benelux & Digital Transformation
71 (-)
Sandra Tappermann-Pieper
Chief Marketing Officer Global Marketing Team LeasePlan
72 (-)
Meike Beeren
Business Developer Marqt
73 (49)
Peter Zijlstra
Manager Marketing Communication Mercedes-Benz Cars
74 (63)
Merijn Everaarts
Founder & Owner Dopper
75 (74)
Hans Geels
Algemeen directeur Dille & Kamille
76 (36)
Jos van Haastrecht
Global Director Communications and External Affairs voor DSM
77 (-)
Geertje Hoek
Managing Director Talpa Content
78 (-)
Jens-Leendert Waaijers
Commercieel manager Retail Knab
79 (-)
Marieke van Heeswijk
Marketing Director Media markt
80 (-)
Marga de Jager
Directeur ANWB
81 (-)
René Groen
Algemeen Directeur Peijnenburg
82 (46)
Peter Kentie
Stadsmarketeer Eindhoven365
83 (-)
Mariette Leenhouts
Directeur Marketing & Communicatie Randstad
84 (68)
Mariken Kimmels
Marketingdirecteur Jacobs Douwe Egberts
85 (55)
Madeleen Klaasen
CMO Bugaboo
86 (-)
Eva de Vries
Central Marketing Operations Lead Microsoft
87 (-)
Alexander Klöpping
Co-founder Blendle
88 (84)
Yvonne Nassar
Head of Customer Strategy & Marketing RAI Amsterdam
89 (-)
Ard Bossema
Directeur Marketing & Strategie Grolsch
90 (89)
Marteyn Roose
Manager Marketing Centraal Beheer Achmea
91 (95)
Alexander van Slooten
Group Director E-Commerce CoolInvestments
92 (-)
Caroline Hoefsloot
Brand manager Pampers bij Procter & Gamble
93 (10)
Henk Jan Beltman
Chief Chocolate Officer Tony’s Chocolonely
94 (83)
Ronald Velten
Marketing & Communications Director, IBM Channels Europe
95 (50)
Roel Welsing
Algemeen Directeur Apenheul
96 (-)
Francine van Dierendonck
CEO Xenos
97 (-)
Richard Zijlma
Directeur Amsterdam Dance Event
98 (76)
Bart Jan Scholte
Brand & Innovation Director Fatboy the Original
99 (-)
Marloes Hoedeman
Oprichter Love Stories
100 (-)
Rob Peters
CEO Coram