Over het hele jaar komen de bestedingen in de buurt van 34 miljard euro, zo blijkt uit de vandaag door IAB Europa (in samenwerking met IHS-technologie) gepresenteerde AdEx Benchmark H1 2015. In Centraal- en Oost-Euiropa is er sprake van groei met dubbele cijfers (12,9%). In de meer volwassen markten in West-Europa is de groei 9,3%.
De Euorpese groei is daarmee sterker dan in Nederland. IAB Nederland maakte onlangs bekend dat de digitale advertentiemarkt in de eerste helft van 2015 hier met 7% toenam ten opzichte van de eerste helft van 2014. Dit resulteerde in een omzet van 744 miljoen euro
De sterkste groeier in de online advertentiemarkt is display advertising. In heel Europa komen de uitgaven op 5.6 miljard miljard euro, wat neerkomt op een groei met13% overall. Ook in West-Europa is display de snelste groeier (12,6%), wat volgens IAB Europa het resultaat is van betere resultaten door targeting, nieuwe formaten en data-strategieën voor merkreclame.
Mobile blijft speelt een centrale rol in in het leven van de consument, dus de bestedingen aan mobiele display advertising groeien. Met 57,5% groei doorbreekt mobile de grens van 1 miljard euro. Bijna een kwart van alle display gaat nu naar mobiloe. Video groeit ook en overschrijdt evenens de 1 miljard euro grens.
Daniel Knapp, auteur van het onderzoek: 'Het AdEx Benchmark H1 2015 rapport wijst op de snelle innovatie van de online reclame-industrie. De versnelling van de groei, zeker in de meer volwassen markten, laat zien dat de vooruitgang in mobiele apparatuur, video en reclame-technologie de online advertentie markt verder aanjagen.'
IAB Europe leden kunt het rapport downloaden via de IAB Europe website. Niet-leden kunnen het rapport aanvragen door een mail te sturen.