Deze 4 trends bepalen 'communicatie' de komende jaren, aldus vakgenoten

Logeion destilleert de grootste uitdagingen

Logeion formuleert elke twee jaar een set trends, die een belangrijke uitdaging vormen voor de communicatieprofessional en de organisaties waarvoor zij werken.

De trends worden in kaart gebracht voor en door vakgenoten, in een groot aantal sessies. Uiteindelijk heeft de Adviesraad Programmering en Trends van Logeion het geheel teruggebracht tot vier stuks.

De onderstaande tekst is afkomstig van Logeion zelf.  

1. CREATING SHARED VALUE

Voor het bestaansrecht van organisaties is het creëren van gemeenschappelijke waarde met en voor anderen in toenemende mate van belang. Dit gaat een stap verder dan ‘corporate social responsibility’. Het gaat erom dat organisaties economische waarde creëren op zo’n manier dat dit ook voordelen voor anderen oplevert; in gezamenlijkheid, gekenmerkt door wederkerigheid en als ‘licence to operate’. 

Betekenis voor communicatie (professionals) 
• Het blootleggen van drijfveren en tot de kern van de organisatie komen. 
• Het zichtbaar maken van de waarde van de organisatie en het kunnen identificeren van potentiële gedeelde waarde bij anderen. 
• Het zoeken naar gedeelde economische waarde, naar allianties, het bij elkaar brengen van groepen, bouwen van bruggen, o.a. door het faciliteren van de dialoog en co-creatie. 
• Het kunnen omarmen van weerstand, want die kan helpen in de zoektocht naar gedeelde waarde.

2. ALWAYS SPOT ON

De ontwikkeling van technologie biedt exponentieel veel manieren voor organisaties om in te spelen op individuele behoeftes en gedrag. Steeds meer organisaties laten zien dat dit ook kan. Dat zet de verwachtingen op scherp: Continue on the spot / continue close by. 

Betekenis voor communicatie (professionals) 
• Meer samenwerking zoeken met marketing en data-analisten. 
• Voortdurend alert zijn op nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden. 
• Meerdere vormen van analyse nodig. 
• Meer scenariodenken om te kunnen voorzien in de noodzakelijke wendbaarheid. 
• Omgaan met onzekerheid en snelheid. Verandering als constante. 
• Zowel een aanjagende rol voor verandering als specialistische rol op data-analyse.

3. VERBEELDEN EN BELEVEN

Er is sprake van een doorontwikkeling van tekst naar beeld naar beleving. Met name die laatste is een nieuwe dimensie in het communicatievak. De impact van communicatie is in toenemende mate afhankelijk van verbeelding en beleving. Met als nieuwe toepassingsmogelijkheden ‘Virtual- en Augmented Reality’. In de enorme hoeveelheden van informatie is het steeds belangrijker te bekijken hoe je nog impact kunt hebben. Technologie en oog hebben voor communicatie gericht op andere zintuigen, bieden nieuwe mogelijkheden. 

Betekenis voor communicatie (professionals) 
• Meer samenwerking en inspiratie zoeken met andere vakgebieden als industrial design, gaming industrie, neurologie en gedragswetenschappen. 
• Oog hebben voor mogelijkheden van communicatie op verschillende zintuigen, bijvoorbeeld met de inzet van nudging. 
• Specialistische rol in het zoeken naar nieuwe vormen van communicatie.

4. VAN NETWERK NAAR ‘BUBBLE’

Netwerken worden steeds meer gesloten en zijn gestoeld op gelijkgestemden. Netwerken ontwikkelen zich steeds vaker door tot ‘bubbles’; het verschil tussen vluchtige groepen en verankerde groepen. Vooral ingegeven door overtuiging en vaak met een onzichtbare groepsdynamiek voor de buitenwereld. Het is een uitdaging om aansluiting te blijven zoeken bij deze ‘bubbles’. 

Betekenis voor communicatie (professionals) 
• De organisatie leren luisteren. 
• Het zoeken van aansluiting op zoek naar onderliggende drijfveren. 
• Het faciliteren van dialoog, in gesprek over verwachtingen over en weer en het bieden van houvast; de verbindende rol.

Klik hier voor de infographic van Logeion met de 4 trends. 

Illustratie pashabo / 123RF Stockfoto

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie