"Tv is dood". Het is een populaire uitspraak die slaat op tv zoals we dat al decennia kennen. Ondertussen kijken mensen nog ruim drie uur tv per dag. Hoezo tv is dood?
Omdat het traditonele tv-kijkerspubliek oud wordt. Klopt. Omdat on demand diensten als Netflix wèl aansluiten bij individuele behoeften van het publiek. Klopt ook. Omdat er online geen 'beperking' is in keuze van zenders of kanalen. Idem.
Allemaal voordelen die traditionele, lineaire tv niet biedt. Toch is er één eigenschap waarmee lineaire tv de moderne on demand diensten overtreft. En dit zal de pijler worden onder de toekomst van tv.
Massaal online streamen
Vorig jaar vonden de Winterspelen in Sotsji plaats. Omdat er tijdens zo'n mondiaal sportevenement veel meer gebeurt dan er kan worden getoond op tv, streamde NOS alle beelden live op internet. Het was een populaire dienst. Werkend Nederland volgde thuis en op de werkplek de verrichtingen van de Olympische sporters online. Dit massale streamen had echter zijn weerslag op de netwerken; een aantal netwerken kon het verkeer niet aan.
Nu heeft NOS een knop waaraan het kan draaien om de videokwaliteit omlaag te brengen, zodat er toch zoveel mogelijk mensen kunnen kijken. Maar ook die oplossing is eindig. Met als gevolg dat bij pieken in gebruik een aantal kijkers verstoken bleef van Olympische streams.
Massaal live streamen over internet is lastig. Ook al heb je als zender je eigen hosting op orde, onderweg naar de gebruiker kan het nog steeds fout gaan.
Content delivery
Wanneer je grote hoeveelheden content over internet stuurt en je wilt daarbij een goede ervaring leveren, kun je in zee gaan met een content delivery partner (CDN). Deze bedrijven treffen maatregelen om content zo goed mogelijk bij klanten te krijgen.
Het komt erop neer dat de content zo dicht mogelijk bij jou in de buurt beschikbaar is. Content kan zelfs al preventief, dus als je er nog niet voor hebt gekozen, worden gepusht naar zendmasten of settop boxen thuis. Stel je voor: je bent fan van House of Cards. Dan wordt de nieuwste aflevering ’s nachts alvast klaargezet bij je thuis.
Handig, maar dit alles heeft een prijskaartje. Voor content delivery betaal je per byte. Dus veel content in hoge kwaliteit naar een groot publiek versturen is duur. De groeiende beeldkwaliteit stuwt de prijs voor content delivery nog verder omhoog.
Een verdere complicatie is het gevolg van fragmentatie in videoformaten en afscherming van videocontent (DRM). Op het Mobile World Congress 2015 vertelde Akamais’ Will Law dat hierdoor één enkele livestream in zo'n zestig variaties beschikbaar moet worden gesteld. Anders gezegd: één stream moet zestig keer worden gepubliceerd. Behalve voor het transport van bytes moet ook voor deze inefficency worden betaald.
Hoe makkelijk de ervaring van live streaming over internet ook lijkt te zijn, er bestaat een wereld van verschil tussen 'het werkt' en 'het werkt voor 1 miljoen mensen'.
Live
Zet daar eens de ouderwetse tv-distributie tegenover. Tv is gemaakt om content bij massa’s mensen thuis te brengen. Snel en in hoge kwaliteit. De infrastructuur ligt er en kent geen pro-rata kostenmodel.
Die massale live ervaring van ouderwetse tv zal niet overnight geëvenaard worden op internet; niet in kosten en niet in ervaring.
Om die reden zal live distritbutie steeds belangrijker worden voor televisie. De toekomst van traditionele tv is gelegen in het verspreiden van live beelden van evenementen, brekend nieuws en sport, maar ook grote shows.
Programmering waar betere online alternatieven voor zijn (series, films en documentaires) zal verdwijnen. Maar lineaire tv verdwijnt niet, lineaire tv verandert.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!