Is het een 'tussencampagne' of zien we in de nieuwe commercial van Albert Heijn al een tipje van de sluier opgelicht van de post-Piekema-era? Dat is op dit moment moeilijk te zeggen, want adverteerder noch bureau (TBWA\Neboko) brengen bericht uit over de commercial 'Ontdek' (zie hieronder).
'Echte mensen'
Wel duidelijk is dat Albert Heijn op een zoektocht is naar een nieuw centraal reclame-idee. Niet eerder zagen we in de reclames van de supermarkt 'echte mensen' (misschien wel zonder aanhalingstekens, het ziet er spontaan uit), die een inkijkje geven in hun persoonlijke leven. Je zou kunnen zeggen dat de focus van supermarkt(manager) naar klant al eerder was ingezet met de commercials waarin gezinnen centraal stonden, in plaats van de supermarkt zelf en de mensen die daarbij horen.
Dynamiek
Of die zoektocht daadwerkelijk uitkomt bij 'echte mensen', is afwachten. Intussen is de frequentie waarmee Albert Heijn met een nieuwe commercial komt fors omlaag gegaan. Vanouds kwam de supermarkt om de twee á drie weken met iets nieuws, nu is dat grofweg om de zes weken. Ook de dynamiek in de winkels is anders. Werd vroeger voor een bepaalde periode louter ingezet op één thema (bijvoorbeeld 'Hamsteren'), nu lopen er in de winkel verschillende dingen door elkaar heen. Naast 'Ontdek' ('50 verrassende producten met 20% korting'), loopt nu bijvoorbeeld ook nog de spaaractie 'Dierenplaatjes' met Freek Vonk.