De vent maakt de tent

Ondernemen in lastige tijden heeft zo zijn charme. Wat doe je als creatief horecaondernemer die zijn energie kwijt wil in het opbouwen van een goed restaurant? Juist ja, je gaat op zoek naar een locatie waar voorgangers er niet direct een succes van wisten te maken. Een locatie met een aparte onlogische ligging. Een gebouw met wat smetjes, maar met potentie om er wat van te maken. Kade 10 in Nijkerk lukte het.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het onbekende gebied.
In 2009 kreeg Maurice van Nieuwenhoven de mogelijkheid het horecabedrijf in Nijkerk over te nemen. De eerste aanblik was bedroevend. Voor hem hadden drie exploitanten hun tanden op het bedrijf stukgebeten. Het lag àcentrisch en wat afgelegen aan de haven van Nijkerk. Een locatie als sluitstuk van een niet goed lopend detailhandel verzamelgebouw met diverse lifestyle producten. Het imago van de locatie en het restaurant was zwak. Maurice kende het gebied niet maar deed intuïtief wat omgeving verkenning en concurrentieonderzoek. Met zijn eerder opgedane horecaervaring in de Betuwe zag hij mogelijkheden op de Veluwe. Het verval van de locatie zag hij als kans !

Marktkansen.
Als gemeente met 35.000 inwoners en een ruim aanwezig bedrijfsleven beoordeelde hij de markt als voldoende potentieel aanwezig. De mensen op de Veluwe zijn spaarzaam en minder dan in de randstad gevoelig voor hippe trends. Zijn klanten houden van aandacht, no nonsens en goed eten voor een billijke prijs. Met dit concept in het achterhoofd bouwde hij aan het verbeteren van het imago van het restaurant. Een restaurant dat door vorige exploitanten slecht was gemanaged. De introductie van actiemenu’s sloeg aan. Samen met 2 vaste en 2 leerling koks zorgt hij voor een kwalitatief hoogstaand product. Maurice zelf houdt goed overzicht op keuken en restaurant. Zijn antenne staat voortdurend naar gastheerschap. Drie vaste medewerkers in de bediening worden door hem aangestuurd. De klant moet voldaan en naar volle tevredenheid de zaak kunnen verlaten.

Stijl van leiderschap.
Maurice beschrijft dat als “managen by walking around”. Een stijl die past bij de persoon. Niet echt uit het leerboekje maar wel uiterst effectief. Trainen en coachen on the job. Van het begin tot het einde van de dag scherp zijn. Een horecaondernemer maakt lange dagen. Maar juist in de avond moet hij in top conditie zijn. Het gastheerschap moet er dan vanaf stralen. Zijn span of control houdt hij strak. De organisatie plat. Hoe hij de werving en selectie doet? Hij kijkt of ze het “in zich hebben”. Hij beoordeelt intuïtief en op basis van mensenkennis en ervaring de klantvriendelijkheid. Een medewerker moet bereid zijn tot het uiterste te gaan. Loyaal en klantgericht. Bij sollicitaties heeft hij vrij snel door of hij met de echte of de simulerende medewerker te doen heeft. De klant komt altijd van rechts. Als je dat als medewerker niet begrijpt hoor je niet in zijn zaak thuis. Zijn enthousiasme straalt ook af op de medewerkers. Je voelt de chemie in het team en zijn stempel op de strategie. Maurice is ook van mening dat je geen twee zaken moet runnen. Hij houdt voeling met zijn bedrijf door er vooral zelf te zijn en er zich volledig voor in te zetten. Zijn persoonlijk stempel en aanwezigheid vindt hij belangrijk. Dit lukt niet met twee of meer bedrijven.

Klantbinding.
De gast moet zich gast voelen. Aandacht is ook hier het sleutelwoord. Natuurlijk zijn er heel kritische klanten. Over klachten van klanten ga je niet in discussie. Die los je meteen op naar de wens van de klant. De klant heeft immers altijd gelijk. Inmiddels groeit zijn klantenbestand. Veel van zijn gasten komen regelmatig terug. Bij de overdracht van de zaak in 2009 vond Maurice de agenda’s van de vorige eigenaar met telefoonnummers van gasten die eerder reserveerden. Ze hebben alle gasten in het gastenboek gebeld en 60% kwam inderdaad weer langs om te eten. De wekelijkse bijeenkomsten van serviceclubs, zoals de Rotary, geeft hem, behalve een regelmatige omzet, ook uitdaging om te presteren en er voor te zorgen dat de mond op mond reclame werkt. Hij adverteert regelmatig met ½ pagina’s in de lokale media en brengt diverse actiemenu’s onder de aandacht. Dit slaat aan omdat zijn gasten uit de Veluwe inmiddels weten dat ze waar voor hun geld krijgen en ze als gast een vriendelijke behandeling kunnen verwachten.

Toekomst.
De huidige crisis lijkt aan dit bedrijf voorbij te gaan. Kade 10 bouwt rustig aan het inmiddels goed verbeterde imago door permanent op hoog niveau te koken en de prijs billijk te houden. Met een goede antenne voor het gastheerschap, dat Maurice ook op de medewerkers weet over te brengen, zorgt hij voor klanttevredenheid. Een methode die hem voldoende waarborgen geeft om de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien. Kade 10 weet zich uitstekend te richten op de verschillende doelgroepen met hun diverse klantbehoeften. Particulieren in tweetallen of in groepen. Verenigingen en serviceclubs, maar vooral de zakelijke markt heeft Kade 10 gevonden. Als ontmoet ik hier graag mijn klanten.

Na diverse beschouwende artikelen voor Molblog geschreven te hebben over management, ondernemerschap en gebruik van business modellen had ik sterk de behoefte deze thema’s te toetsen bij een ondernemer in de praktijk. Maurice van Nieuwenhoven die ik in mijn netwerk als succesvolle horecaondernemer ken was bereid te vertellen wat hem het succes heeft gebracht. De kunst van ondernemen in lastige tijden heeft hij goed onder de knie gekregen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie