Metta is een begrip dat elke boeddhist ter wereld kent. Het staat voor liefdevolle vriendelijkheid en is niet voor niets de eerste van de 4 volmaaktheden; de belangrijkste boeddhistische deugden die elke boeddhist probeert te perfectioneren tijdens zijn/haar leven. Metta gaat uit van de gedachtegang dat ieder levend wezen naar geluk streeft, dat ieder levend wezen even veel recht heeft op dat geluk, dat er geen verschil is tussen mijn geluk en dat van anderen, en dat we elkaar dus moeten helpen bij het vinden van geluk. Metta vormt de basis voor mededogen. Metta is als het ware een oefening om je hart te openen, om onvoorwaardelijke en onmetelijke liefde voor álle levende wezens te voelen om hier vervolgens naar te handelen.
Ik denk dat ook merken grote baat hebben bij Metta beoefening. Daar is overigens niks boeddhistisch aan. Dat is een puur bedrijfseconomische kwestie. Merken bestaan immers bij gratie van mensen die produceren en/of consumeren. Zonder mensen geen vraag en aanbod. Zonder mensen geen markt. Merken die deze producerende en/of consumerende mensen met liefde bejegenen en benaderen, en actief proberen bij te dragen aan hun geluk, kunnen rekenen op eenzelfde reactie. Karma weet u nog wel?! De wetmatigheid van wederkerigheid. Actie = reactie. Wie liefde zaait, oogst productiviteit, effectiviteit, bereidwilligheid en loyaliteit. Zaken die stuk voor stuk goed zijn voor de business.
Veel bedrijven doorzien de kansrijke relatie tussen liefdevolle vriendelijkheid en het financiële resultaat van het bedrijf echter nog niet. Voor veel bedrijven is liefdevolle vriendelijkheid daarom nog niet of nauwelijks tot het zakelijke domein doorgedrongen. Business is het doemin van het hard. Niet van het hart. Bij veel bedrijven draait business puur en alleen om geld. Niet om mensen. Veel bedrijven vinden dat zij slechts actief zijn in de markt en niet in de maatschappij. Veel bedrijven denken niet in mensen, maar in medewerkers en klanten, hanteren een strikte scheiding tussen werk en privé, en kennen hun klanten niet persoonlijk maar slechts als profiel. Stuk voor stuk treurige en illusionaire groefverhalen die ronduit slecht voor business zijn.
Omarm daarom de kracht van vriendelijkheid. Probeer collega’s en consumenten te behandelen als vrienden. Denk als manager niet in leiderschap, maar in vriendschap. Denk niet aan leiding geven, maar aan liefde geven. Vriendschap verandert organisaties in organismen die als vanzelf groeien en bloeien. Mensen gedijen immers bij goede vriendschap. Vrienden hebben alles voor elkaar over. Vrienden gunnen elkaar het beste. Vrienden zijn er voor elkaar. Vrienden luisteren naar elkaar. Vrienden maken tijd voor elkaar. Vrienden vertrouwen elkaar. Vrienden zijn eerlijk voor elkaar. Vrienden geven elkaar de ruimte. En, allerbelangrijkst, vrienden zijn samen één. In een goede vriendschap is er geen sprake meer van interactie maar van interfusie. Goede vrienden praten niet langer in ‘ik’ maar in ‘wij’. Door de intimiteit en de intensiteit van de interactie gaat het niet meer om de verschillende personen in de relatie, maar om wat die personen met elkaar delen. Er vindt als het ware versmelting plaats. Het gaat om de eenheid. Bij goede vriendschappen is die eenheid ijzersterk en véél, véél meer dan de som der delen. Dát maakt merken onoverwinnelijk. Marketing kun je kopiëren, maar vriendschappen niet.
En daar zit ook meteen de ‘maar’. Liefdevolle vriendelijkheid laat zich namelijk niet ensceneren. Alleen maar stimuleren. Liefdevolle vriendelijkheid laat zich niet sturen. Vriendschap kun je niet manipuleren. Alleen manifesteren. Het ontstaat vanuit een juiste houding. Het is een gevolg van een authentieke verbinding tussen mens en mens. Tussen hart en hart. Tussen een open hart en een open hart om precies te zijn. Alleen uit een oprechte liefdevolle vriendelijkheid voor een ander kan een hechte vriendschap ontstaan. Waarmee het meteen ook duidelijk wordt wat de belangrijkste taak voor de Metta Manager is: het tot stand brengen van verbinding. Of, zoals Lama Jigmé Namchyal van Compassionate Leadership het zo mooi zegt in Tibetaans Engels: zorg voor voldoende ‘gezelligheid’! Vriendelijkheid en gezelligheid liggen heel dicht bij elkaar. In een positieve, harmonieuze sfeer kunnen en zullen mensen makkelijk samenzijn. Bij gezelligheid hoort geen dualiteit. Dat beseffen en beheersen is de kunst!
Dus beste manager: beantwoord de volgende vragen naar eer en geweten en je weet precies waar je aan toe bent:
Zie je medewerkers en klanten als mensen?
Zie je verkopen of verbinden als je belangrijkste taak?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!