Vandaag zijn de nominaties van Dagbladgoud bekendgemaakt. De genomineerde uitingen maken kans op de titel ‘Beste dagbladadvertentie van 2010’. Tussen 20 genomineerde advertenties zitten maar liefst 13 inhakers. Waarom deze selectie? Zijn de creatieven op hun creatiefst als ze een advertentie moeten maken rondom een actuele gebeurtenis? Of is het inhaken op actuele gebeurtenissen tegenwoordig de voornaamste USP van dagbladen?
Misschien ben ik zelfs nog te selectief in het beoordelen of een advertentie een inhaker is of niet. De – geweldige – campagne van Dirk van den Broek waarin pay-offs van diverse A-merken werden verbasterd, heb ik bijvoorbeeld niet meegeteld. Op zich haakt Dirk hier in op iets dat buiten het merk staat, maar er is geen sprake van actualiteit. Het gaat hier eerder om slipstream marketing, zoals inhaken ook wel eens wordt genoemd: meeliften op de bekendheid van iets of iemand anders.
Zo liet Hyves-CEO Marc de Vries zich begin februari lyrisch uit over de ‘Social Networking since 1873’ Heineken advertentie, die overigens ook genomineerd is. “Is dit de inhaker van het jaar?”, vroeg hij zich af. De advertentie was echter al begin december geplaatst. Kortom: als een advertentie het hele jaar door kan worden geplaatst, gaat het niet om een inhaker.
Maar goed, laat ik de theoretische discussie terzijde schuiven. Het grote aandeel van inhakers tussen de genomineerden geeft te denken. Zijn creatieven voornamelijk creatief als ze een advertentie moeten maken rondom een actuele gebeurtenis? Of is het inhaken op actuele gebeurtenissen tegenwoordig de voornaamste USP van dagbladen? Lijkt me niet. Natuurlijk kun je met een rondje dagbladen elke dag 9,3 miljoen Nederlanders bereiken. Verder vinden lezers de krant geloofwaardig en hebben ze een sterke binding met het medium, vooral als ze abonnee zijn. De argumenten van Cebuco kennen we allemaal.
Maar het belangrijkste is denk ik dat je in een dagblad midden in het nieuws staat. En dat nieuws is – in het geval van een inhaker ook nog eens – het thema van jouw uiting. Als dat nieuws ook nog eens gesprek van de dag is, lift je daarop mee met je merk. Eén op de twintig lezers spreekt met anderen over inhakers. En natuurlijk is het snel materiaal kunnen aanleveren en plaatsen ook wel makkelijk. Wat deze USP betreft, zal mijn stem gaan naar één van de echt actuele inhakers, die als thema een onvoorspelbare gebeurtenis hebben. De inktvisringen van Bavaria vind ik nog steeds een beetje flauw, dus dan ga ik voor de sterke comeback van Heineken met de in alle haast opgetuigde ‘Bertje’campagne.
Stemmen voor Dagbladgoud, of Inhaakgoud 2010 kan hier.
Er worden trouwens ook genoeg mooie 'gewone' advertenties geplaatst in de dagbladen. Zie hier een selectie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!