Vanochtend liet T-Mobile de nieuwe mobiele telefoon G1 zien, die draait op Android, het mobiele besturingssysteem van Google.
De telefoon ligt binnenkort in de winkels (T-Mobile weigert te melden wanneer precies) en ik zal het maar zeggen: hij ziet er niet uit.
Het is een rechthoekig ding met een uitschuifbaar toetsenbord. Maar in uitstraling heeft het een fractie van de sexappeal van de iPhone.
Voordat alle marketeers die niet houden van dit soort gadgets afhaken, moet ik wel melden dat er een bijzondere applicatie op zit: shopsavvy.
Let op: mensen met de G1 lopen een boekenzaak in en zien een boek dat ze wel willen. Ze scannen met de G1 in een handomdraai de barcode van het boek en ze krijgen meteen een lijstje op het scherm met online aanbieders met de laagste prijs en de beste locale aanbieders voor dit boek.
Je kunt in de boekhandel nog even een paar pagina's lezen en denken: "Yes, dit wil ik hebben".
Vervolgens kijk je weer op je G1, je selecteert de aanbieder die je wilt (lees: de goedkoopste) en met een druk op de knop heb je hem bij de online-winkel besteld of je koopt hem bij de concurrent om de hoek waar hij net wat goedkoper is.
En daar ga je weer, de boekhandelaar in verbijstering achterlatend.
Je kunt op de G1 ook de verkoper meteen bellen, of mailen. Of je kunt een routebeschrijving naar de shop krijgen met een druk op de knop.
Dit kan ook met electronica of andere producten en dat gebeurt ook al in de landen waar de G1 in gebruik is: de VS en de UK.
Het is de nachtmerrie van elke retailer en marketeer. In theorie denken we al een tijdje over dit soort dingen, maar nu komt het ook echt binnen handbereik.
Je kunt ook een price alert instellen: als je die ene flatscreen tv van Sony bijvoorbeeld wilt, dan krijg je een alert als hij de prijs heeft bereikt die jij als max hebt ingesteld.
Het Amerikaanse bedrijf dat dit aanbiedt zit dus met een gratis applicatie op de G1. In de VS doen ze het al met een G1 met shopsavy en daar hebben ze 300.000 actieve gebruikers en worden er per dag 1 miljoen barcodes gescand.
De Amerikaan, Alexander Muse, die over was om dit stuk te demonstreren zei: 'Je ziet de voorliefdes van bepaalde mensen. In Arkansas scannen ze vooral shotguns en luiers.
'Over de gehele VS en UK zie je dat vooral consumentenelektronica, boeken en health&beauty-producten worden gescand. Maar ook veel spullen in levensmiddelzaken.
'Mensen vinden het gewoon leuk om te doen. Terwijl in de levensmiddelhandel een barcode elke 15 seconden verandert. Dat is lastig bijhouden voor ons.'
Shopsavvy heeft geen database, maar is verbonden met honderden databases met barcodes en prijzen.
Muse zegt dat hij had gehoopt dat er een retailer voor de Kerst in razernij was uitgebarsten en dat hij iedereen verboden had om met een mobiel de winkel in te komen.
Maar dat is niet gebeurd.
'Het had ons goede publiciteit opgeleverd', zegt Muse. 'Maar ze weten ook wel beter: dit is niet te stoppen. Je moet echt leren werken met mensen als wij. Onze business is overigens data en die verkopen we ook aan iedereen.'
Muse verwacht dat later deze maand ook de Nederlandse prijzen toegankelijk zijn voor de G1-gebruiker. Er zijn nu twee mensen full time bezig de codes beschikbaar te maken.
Hoe duur de G1 in Nederland wordt wil T-Mobile marketing directeur, Bart Weijermars, niet zeggen. Maar het aanbod zal vergelijkbaar zijn met de iPhone.
Het operating systeem schijnt overigens wel robuust en gebruiksvriendelijk te zijn.
'Dit is de internettelefoon bij uitstek', zegt Weijermars. 'Geoptimaliseerd voor Google-diensten, zoals Maps, chatten etcetera. Hij biedt gemak en eenvoud.'
T-Mobile hoopt dat de leveranciers van leuke apps snel aan de slag gaan, zodat het aanbod aantrekkelijk wordt. Tot nu toe reageert die goegemeente welwillend en enthousiast, zegt Weijermars.
'Het systeem is echt open. Iedereen kan apps ontwikkelen. In de VS zijn er al duizenden apps beschikbaar', zegt de marketing directeur.
Iemand liet nog een app zien: skymap. Daarmee kun je zien welke sterren je aan de hemel kunt zien. Of je maakt een foto van een bergketen en dan zie je op de foto op je G1 welke top welke naam heeft. Leuk. Dat soort dingen dus?
Het toestel is alleen bij T-Mobile verkrijgbaar en daarmee is het de eerste aanbieder van Android in Nederland, maar de rest zal niet op zich laten wachten. Tegen de zomer zullen ook de andere aanbieders met Android komen. Maar voor T-Mobile is het een van de belangrijkste introducties van dit jaar.
Van de iPhone heeft T-Mobile er in Nederland al meer dan 100.000 verkocht. Weijermars verwacht dat deze G1 niet zo ver komt. 'De vorm en de uitstraling is toch anders'.
Dit is een niche, zegt hij. Voor de iPhone gingen mensen s' nachts voor de deur liggen, voor de G1 gebeurt dat niet.
'Dit toestel kent een heel andere doelgroep', zegt Weijermars.
Met de iPhone kun je de show stelen, met de G1 ga je vooral het internet op en zoek je naar applicaties die je leuk vindt en die je ook gebruikt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!