[Door Piet Hein Coebergh]
Als de ranglijsten zich opstapelen weet je dat de dagen korter worden.
Voor op de jaarlijkse stapel goedbedoelde adviezen staat hieronder een top-10 van boeken en boekjes waar je als communicatieprofessional je voordeel mee kan doen.
In lichte maar vooral ook de komende donkere dagen. Om het gezonde midden te vinden tussen zin en onzin, theorie en praktijk, waan en wetenschap.
10 Een beeld zegt meer dan duizend woorden. En 93% van alle communicatie is non-verbaal (onzin zoals u weet, maar goed). Communicatieprofessionals - buiten wat vroeger de reclamebranche heette - zijn doorgaans meer van woord dan van beeld. Dat kan anders. Beter. Probeer het eens, met: "Pencil Me In: The Business Drawing Book for People Who Can't Draw". Vervang in je eerstvolgende beleidsdocument de helft van je woorden door beeld, liefst cartoons. Als het even kan door jezelf getekend.
9 Voor iedereen die elk jaar weer op een communicatiecongres klaagt dat de baas niet luistert: lees "How to Lead When You're Not in Charge: Leveraging Influence When You Lack Authority". En stop hoe dan ook met klagen.
8 CSR, of MVO, is verplichte kost voor elke communicatieprofessional. Recent onderzoek wijst uit dat dit thema met stip is gestegen op de Nederlandse corporate communicatieladder. Een beetje communicatieprofessional zorgt dus ook van de hoed en de rand te weten, bijvoorbeeld aan de hand van dit recente handboek: "Corporate Social Responsibility: Strategy, Communication, Governance". Deze webpagina helpt ook.
7 Simon Sinek, de auteur van "Find Your Why: A Practical Guide for Discovering Purpose for You and Your Team", is een charlatan. Het totale gebrek aan bewijs dat deze semi-populaire managementgoeroe niet hindert in zijn succes is onder andere dit jaar nog keurig geregistreerd door managementdebunker Richard Engelfriet over het Golden circle-sprookje en door Daan de Raaf van op de site van het swocc.
Maar goed, als communicatieprofessional kom je voortdurend in aanraking met gelovigen in alle soorten en maten voor wie bewijs er minder toe doet dan hun geloof. En het idee van Sinek is beslist waardevol: bedenk wat jij en je organisatie willen en kunnen bereiken, en waarom.
6 Hoe trek je waardevolle aandacht?
Tip 1: "Say less".
Tip 2: Lees het boekje waar tip 1 in staat: "You've Got 8 Seconds: Communication Secrets for a Distracted World"
5 "The most successful communication professionals are no longer just communication experts — they are masters of business. To serve as trusted advisors to the C-suite and to collaborate across the enterprise means it is necessary to have a strong grounding in business acumen." Dat is de aanbeveling van "Mastering Business for Strategic Communicators: Insights and Advice from the C-suite of Leading Brands"
En dat is waarom je niet genoeg kan hameren op kennis van bedrijfskunde en managementmodellen voor (communicatie)professionals.
4 Anderen noemen het niet altijd communicatie maar wij weten beter: "Influence and persuasion", Harvard Business Review Emotional Intelligence Series, heeft alles te maken met (persuasieve) communicatie. En hoe kan je als communicatieprofessional betekenisvol zijn zonder influence and persusion? Lezen dus, deze handzame greatest hits van Cialdini en andere usual influential and persuasive suspects.
3 Sinds 2007 biedt de jaarlijkse European communication monitor een voorbeeldig gedocumenteerd platform voor communicatieprofessionals in Europa om de trends in ons werk te meten en volgen. Dit jaar brachten de kartrekkers van dit platform het volgende rapport uit: "Communication Excellence - How to Develop, Manage and Lead Exceptional Communications".
Spoiler alert: connected organisations zijn globalised, mediatised en reflective. Influential departments zijn embedded, datafied en strategised. Ambitious professionals zijn sagacious, linked en solid. De auteurs hebben denkelijk niet het boekje gelezen dat in deze lijst op #1 staat maar de poging tot begrijpen wat communicatieprofessionals zijn en doen verdient alle belangstelling.
2 Dirk van de Wiel is in het dagelijks leven een aimabele en kalme ambtenaar die "van9tot5" werkt en daarbuiten als de Nederlandse Dilbert die de geniale, woeste en hilarische kantoorstrips "van9tot5" produceert op Twitter en Facebook. Koop zijn nieuwste bundel "Gezelligheid 3.0" en gier om het even overtrokken als herkenbare gestuntel in ons dagelijks werk - een troost als je weer je best doet om iets inhoudelijks geaccepteerd te krijgen.
1 "Chapter lead gezocht die overkoepelende kaders ontwikkelt, helemaal agile uiteraard". Het WereldNatuurFonds dacht vorige maand met deze vacaturetekst op Logeion een serieus beroep te doen op onze beroepsgroep. Gelukkig is daar de constructief-kritische kant van twitter om deze onzin in het reine te brengen.
Beste vakgenoten, beroepsorganisaties, professionals, docenten, studenten, medemensen: mijd toch dat domme jargon, die newspeak, die prietpraat. Voor mij (en hopelijk mijn mededocenten en studenten) geldt: als je het niet smart kan maken - om maar een jeukwoord te benutten - gooi dan je krachttermen in je geestelijke prullenbak.
De auteur (m/v) die hier nu Nederland het best op wijst is natuurlijk chef jeukwoorden Japke D Bouma. Lees haar boek "Ga lekker zelf in je kracht staan" of haar fraaie columns.
Piet Hein Coebergh is lector PR & Social Media aan Hogeschool Leiden en partner in Coebergh PR.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!