'Damn. Niets gewonnen.'

Het moment van de waarheid: de uitslag van de Young Lions .

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door: Rita Lopes van den Broek

Sinds een paar maanden werk ik als junior creatief bij Y&R Amsterdam. M&;n eerste baan in de reclame. En daar draait het natuurlijk ook om prijzen winnen. Opvallen. Cannes! Na het winnen van de Jongehonden 24-uurs pitch en de klassieke busrit ben ik nu zelf in het reclamewalhalla. Niet alleen om te feesten, maar voornamelijk om te strijden voor een Young Lion. Dit zijn mijn ervaringen.

Na een dag en avond hard gewerkt te hebben voor het WWF is het eindelijk tijd voor de uitslag. Gaan we met goud naar huis? Ik zag even voor me hoe we uitgeroepen werden tot winnaars. En we op alle foto&;s moesten als dé beste jonge creatieven van de wereld. Maar die gedachte maakte snel plaats voor een nuchter besef. De kans dat we winnen is zo klein. We nemen het natuurlijk op tegen de 43 beste jonge teams van de wereld.
 
Genoeg gedacht. Op naar het Palais. Met een chocolade broodje en een appelsap to-go loop ik het hotel uit. De verlaten straten zijn nat van de regen. Ik besef me nu pas dat ik nog helemaal niets mee heb gekregen van Cannes als stad. En het festival zelf. We hebben eigenlijk alleen maar achter een iMac in de &;restricted zone&; van de competitie gezeten.
 
Eenmaal aangekomen bij de Press room op de derde verdieping, blijkt dat we te vroeg zijn. De uitslag is een uur verzet. De organisatie gunde de juryleden een uurtje meer slaap. Dan maar even socializen. Naast ons stond een team uit Dubai waarmee we aan de praat raakten. We besloten de tijd te doden met een koffie op een terrasje.
 
Het team uit Dubai vertelde dat ze ook zaterdag waren aangekomen. Dat ze heel graag naar Amsterdam wilden en dat we ze dan de stad konden laten zien. En dat we samen naar feestjes moesten deze week. Terwijl we onze koffie dronken, draaide de jongen zich een paar keer om om random met mensen aan andere tafels te praten. Mannen met een CEO-uiterlijk. Toen realiseerde ik me; alles draait om netwerken in Cannes.
 
Om 10 uur stonden we weer voor de Press room. Het was al een stuk drukker. Ineens sloeg de onzekerheid weer toe. Sloeg ons idee ergens op? Past het wel bij het WWF? Is het echt een sterk idee? Na nog een uur wachten en onszelf gek maken kwamen de juryleden naar buiten. De camera&;s draaiden allemaal die kant op en iedereen ging er omheen staan. Het was zover.
 
Eerst werd natuurlijk even benadrukt dat het werk echt &;outstanding&; was en dat we allemaal een &;amazing job&; hadden gedaan. Toen was het toch echt tijd voor de uitslag. Beginnend met de bekendmaking van de derde plek. De bronzen medaille ging naar Denemarken. Even snel een foto met de winnaars en door. Zilver voor Duitsland. Er ontstond even een heel pijnlijk moment, omdat het Duitse team eerst niet kwam opdagen. Ik wil hem wel halen, dacht ik. Helaas kwamen ze toch aangerend.
 
En dan de eerste plek. Die ging naar... Japan. Damn. Niets gewonnen. De twee Japanse dames renden gillend naar voren. Blijven lachen dacht ik. Anders ben je zo&;n slechte verliezer.
 
Nadat de winnaars uitgebreid werden gefotografeerd, moesten we nog op een groepsfoto. Daarna was het klaar. Er kwam geen toelichting bij de ideeën en we konden de tekst van veraf niet lezen. Eigenlijk wisten we dus niet waarvan we hadden verloren. Wel kon je zien dat de advertenties er visueel behoorlijk spectaculair uitzagen.
 
Inmiddels waren onze nieuwe vrienden uit Dubai teleurgesteld afgedropen. En wij waren toe aan iets leuks. We liepen naar buiten, de zon scheen weer. Gelukkig.
 
Een uurtje later lag ik met een smoothie in de hand bij Google Beach. Massages, drankjes, lezingen, t-shirts, handdoeken, alles is gratis bij Google. En de frisse duik waar ik twee dagen geleden zo&;n zin in had, zou er nu eindelijk van komen. Maar voor ik het water inging, dacht ik nog even over de competitie. Super jammer dat we hebben verloren, maar het was wel een hele toffe ervaring. Ik wil nu nog liever een gouden leeuw winnen in de toekomst.
 
Tot zover mijn deelname aan de Young Lions Competition 2014. Nu tijd voor andere belangrijke Cannes dingen; feesten en naar het strand.

Rita Lopes van den Broek is Junior Copywriter bij Y&R Amsterdam

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie