Gavin Kempenaar en Radha Pleijsant zijn bij MediaMonks in Amsterdam gestart als senior creatives. De aanstelling volgt op de groei van MediaMonks in Nederland en daarbuiten. De twee creatieven hebben een diverse achtergrond in data en creativiteit. Voordat ze bij de ‘Monks’ aan de slag zijn gegaan werkten ze onder andere voor data driven agency DotControl, Cheil Amsterdam en TBWA\Neboko, waar ze, onafhankelijk van elkaar, werkten voor merken zoals Albert Heijn, Wehkamp en Schweppes. Bij MediaMonks willen de data gedreven creatieven de perceptie van de klant verbeteren als het gaat om de data van hun consumenten. ‘Data zorgt voor meer inzicht zodat creativiteit kan floreren.’
Pleijsant: ‘Ondanks dat de samenwerking van data en creativiteit niet nieuw is, zien we nog steeds dat we het beter kan. Door data slim te gebruiken kan met meer kennis aan een merk gebouwd worden, en kunnen we doorzien waar de echte uitdaging zit.’
Kempenaar: ‘We zijn samen naar MediaMonks gegaan. We gaan hier samen en los van elkaar in andere team formaties werken. De visie van Wesley ter Haar en Victor Knaap is super-bold en Jeroen van der Meer en Jordi van de Bovenkamp weten hoe je van een idee een brand experience maakt op verschillende touchpoints. Als je dan ook nog eens met allemaal internationale topmensen kan samenwerken, dan lig je te slapen als je niet voor MediaMonks kiest. Maar we zijn dus niet aan elkaar verbonden. Bij MediaMonks werken alle creatieven samen en apart van elkaar op de diverse projecten. Zo deel je natuurlijk ook telkens weer de ervaringen en de lessons learned.’
Kempenaar: ‘Met meerdere gewonnen pitches kwamen we in veel bredere communicatie vraagstukken terecht. Dan is het jammer dat Corona roet in het eten gooit. De ambitie, transformatie en schaal van MediaMonks is voor ons nu een mooie volgende stap. Bovendien bedenk je niet alleen de ideeën, je maakt zo ook van a tot z onder één dak.’
Pleijsant: ‘End-to-end zeker. Dat doen we bijvoorbeeld voor JDE, waar we het merk neerzetten, maar ook de journey experience en de conversie-optimalisatie. Binnen het Amsterdam Creatives team zijn we bezig met het hele palet aan communicatieproblemen. Denk aan de missie van een e-car-brand activeren of voor Amstel alle assets maken voor de introductie van een nieuwe fles, voor vijf verschillende markten.
Zelf hebben we niet echt een voorkeur voor één soort oplossing of één soort probleem. Wij geloven dat ieder probleem op te lossen valt en de creatieve oplossing die we daarvoor vinden zal daardoor altijd anders blijken. Wij zijn niet one trick pony creatieven, maar zoeken naar een oplossing die opvalt, met data onderbouwt is en ook nog origineel is. Binnen de gegeven restricties en data. Hiervoor zetten we graag onze system thinking skills in. Daarbij maken we gebruik van de data van de klant en verschillende inzichten van strategen. Maar je komt ook zelf weleens met een top inzicht.’
Kempenaar: ‘Samenwerkingen met andere disciplines is de toekomst van creatie. In deze tijden kan je niet alles weten. De juiste afstemming is dus belangrijk. Soms is dat een strateeg die heel erg thuis is in fashion, soms een VR producer die de laatste trends kent. Als creatief ben je hybride, maar put je zo vroeg mogelijk uit specialistische kennis, waardoor het idee en de executie zo opvallend en relevant mogelijk zijn.’
Pleijsant: ‘Soms zijn het hele doelgerichte vragen, zoals bij elke andere partij. En we zijn een partner van onze klanten en kijken samen met ze naar de toekomst hoe we het merk vooruit kunnen krijgen. What’s next for them. Het is nu super belangrijk om agile and adaptable te zijn.’
Pleijsant: ‘Je moet weten tegen wie je spreekt, waar ze zijn en wat ze willen. Houd je van auto’s en beleggen, dan zie je een ad die daar op afgestemd is. En de ene keer werkt AR beter, de andere keer een pre-roll of 30” film of iets slims met speech. Wat je waar inzet, en op welk moment kan je met data natuurlijk zo veel mogelijk toespitsen. Met de inzet van creativiteit creëer je daar ook nog eens de juiste content voor.’
Kempenaar: ‘Door middel van onze safe shoot studio, evenals het inzetten van verschillende technologieën, kunnen we nog steeds producties draaien die hoge kwaliteit content leveren, op een efficiënte manier, zowel in tijd als kosten. Dit gaat over de inzet van technologieën zoals AR, green screen en live streaming solutions. Daarnaast kunnen we ook goed met klant en crew op afstand werken, zo wordt de edit op afstand gedaan en kan er zelfs een regisseur op afstand worden ingezet.’
'First party data leidend'
Jeroen van der Meer, ecd MediaMonks Amsterdam zegt over de aanstelling van de twee ervaren talenten: ‘We zien in onze conversaties met klanten dat het gebruik van hun first party data steeds meer leidend kan zijn in het identificeren van het probleem dat we samen met hen oplossen. Het is ontzettend fijn om onze kennis wat betreft de integratie van data en creativiteit te kunnen uitbreiden met Kempenaar en Pleijsant, creatieven die veel ervaring hebben met het vertalen deze inzichten naar een creatief.’
Lees ook: