Je bakt een brood, maakt dat extra lekker en zorgt voor een prima distributiepunt. Daarnaast zorg je dat inkoop (het maken) goedkoper is dan de verkoop en voilà er is een prima zakelijke transactie.
Mis… want blijkbaar werkt het anders in de media. Zie het artikel in Adformatie 14, onder de kop: OMD: ‘coulance’ voor Kroymans.
OMD vraagt bij monde van Hans Horneman coulance van de uitgevers/exploitanten met het verzoek niet of niet volledig te factureren. Daarbij zegt ie ook nog dat het usance is en het helaas vaker gebeurt. En dat de exploitanten ook ‘nee’ mogen zeggen. Oh ja de omzetten die de exploitanten mislopen probeert OMD goed te maken met andere campagnes.
Mijn hemel… het is dat ik zo vreselijk van mijn vakgebied hou, anders was ik gillend weggevlucht. Wat wordt er hier geklungeld en wat doet men weer aan schimmige achterkamertjespolitiek.
OMD is opgedragen mediaruimte in te kopen en dat hebben ze keurig geleverd gekregen. Punt! Als mediabureau OMD zijn huiswerk had gemaakt, wisten ze al geruime tijd dat Kroymans slecht aan zijn verplichtingen voldeed.
Dat slechte huiswerk leggen ze nu gemakkelijk bij de exploitanten neer. En dan hebben we het niet over een verkeerde millimeterprijs die doorberekend is, want dat soort dingen gebeurt daar waar gewerkt wordt.
Kredietverzekeraars als Attradius zitten momenteel bovenop ‘hun dekkingen’ en dat dient een mediabureau dus ook te doen. Die verplichting en taak hebben ze naar de markt toe. Dat OMD nu in de problemen zit is duidelijk. Dat ze nu de rekening bij de exploitanten willen neerleggen is in mijn optiek zo krom als een hoepel.
De exploitanten zouden dan ook ‘en masse’ nee moeten zeggen. En oh ja… de klanten van OMD zijn gewaarschuwd want campagnes van anderen worden gebruikt om deze vlekjes weg te werken. Hoe kan je van onafhankelijke planning spreken als je dit bij de exploitanten neerlegt?
Het sterkt mij weer in mijn denken dat ik mijn warme bakker graag wil betalen. Ik laat af en toe het wisselgeld liggen als fooi. Van de bakker krijg ik een zacht wit bolletje gratis mee voor mijn zoontje van twee jaar.
Ik vraag de bakker niet of het brood dit keer gratis mag omdat mijn eigen klant niet heeft betaald. Ik weet namelijk dat hij zijn heerlijke brood zal blijven bakken als ik hem daarvoor beloon!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!