Wat zijn de talenten die het vakgebied communicatie bestormen? Opnieuw verzamelde Adformatie de grootste beloftes van de opleidingen Communicatie. We vroegen de Hogescholen het talent van hun opleiding te kiezen, ze konden zelf bepalen hoe. Dit is het resultaat. De 15 CommLaude-talenten van 2021!
Annerieke Meijers (21)
Hanze Hogeschool
'Winnaar scriptieprijs is een verrijking voor het vak'
Annerieke Meijers (21) studeerde cum laude af aan de opleiding Communicatie van de Hanzehogeschool. Ze liet er diverse keren haar kwaliteiten zien, onder meer met de documentaire Onder de duim (2019) zien over het effect van smartphonegebruik en social media op jongeren. Ook won Meijers de scriptieprijs van de hogeschool voor “Stand out from the crowd”. Daarin laat ze zien hoe studenten van de master Classical Music van het Prins Claus Conservatorium hun online profilering kunnen verbeteren. De jury schreef: ‘Als we opdrachtgever/klant zouden zijn, zouden we dit advies met dankbaarheid aannemen. Het is een soort handleiding voor online dummies. En dan op een professionele manier waaruit veel achting spreekt voor de doelgroep.’ Ze wordt op door de hogeschool omschreven als een multitalent en verrijking voor het vak communicatie.
Jimi de Groot (26)
InHolland Rotterdam
'Multitalent dat de wereld wil veranderen'
Jimi de Groot is fervent copywriter, concepter, fotograaf en meer. Een bevlogen multitalent met een duidelijke visie op het vak. Op de opleiding communicatie aan Hogeschool Inholland overtrof hij jarenlang de verwachtingen met zijn concepten en producten voor zijn curriculum en als wervingsambassadeur van de opleiding.
Het slotstuk van zijn opleiding was een scriptie voor SKVR, het instituut dat kunstcursussen aanbiedt. Hij verdiepte zich, met de nieuwste inzichten uit de gedragspsychologie, in de vraag hoe het deelnemers hun ervaringen kan laten delen. De 8,1 voor scriptie was al prachtig, de 10 voor de verdediging subliem. Zijn doel is merken te maken die de wereld veranderen en aansluiten op de moderne cultuur. Werkt nu bij het Rotterdams reclamebureau Nijgh als copywriter en concepter, en levert als adviseur een bijdrage aan de positionering van Inholland Rotterdam.
Mathilde Simons (23)
Hogeschool Leiden
'Zorgde voor nieuwe rage, werd landelijk gezicht van stoepplantjes'
Ze heeft een passie voor natuur en wil die met een zo groot mogelijk publiek delen. Dat deed Mathilde Simons onder meer tijdens haar afstudeerstage bij Hortus Botanicus Leiden. Ze liet mensen naar beneden kijken toen ze via sociale media het bestaan van ’stoepplantjes’ onder de aandacht bracht. Het lukte haar zelfs om kort na het uitbreken van corona een nieuwe rage via sociale media te introduceren: ‘botanisch stoepkrijten’. Ze werd het landelijk gezicht van de stoepplantjesactie en was als woordvoerster te horen bij tal van radioprogramma’s, van 'Vroege Vogels' tot de 'Coen en Sander Show' op Radio 538. Hortus was zo te spreken over haar werk dat Simons er na een aantal tijdelijke contracten nu werkzaam is als communicatiemedewerker.
Manon Hormes (22)
Fontys Eindhoven
'Allround denker en doener, heeft altijd een plan'
Manon Hormes begon haar carrière al tijdens de opleiding. Alles wat ze doet, doet ze met een plan, aldus haar docenten van Fontys Communicatie in Eindhoven
Hormes is in staat complexe opdrachten te doorgronden, op strategisch niveau na te denken over mogelijke oplossingen en stort zich energiek op de uitwerking. Allround in denken en handelen. Medestudenten roemen haar energie, haar zelfbewustzijn, haar luistervaardigheid en haar betrokkenheid. Auteur van het boek ‘Een oogje op jou’.
Ruben Slot (22)
Hogeschool Windesheim
'Een ambassadeur en verbinder'
Ruben Slot realiseerde zich enkele weken na de start van de hbo-studie Commerciële Economie dat zijn ambities toch ergens anders lagen. Daarom stapte hij over naar de opleiding Communicatie. Zijn nieuwe docenten hadden direct door dat hij daar goed op zijn plaats zat en hebben kunnen profiteren van zijn overstap. Slot is een talentvolle student (‘een verbinder, zonder zichzelf al te nadrukkelijk op de voorgrond te plaatsen’, aldus een docent) en inmiddels enkele jaren actief als studentambassadeur. Hij werkt naast zijn studie inmiddels vier seizoenen voor de afdeling Communicatie van PEC Zwolle. Daar houdt hij zich bezig met het maken van vlogs en stories voor de socialmediakanalen van de club.
Sabine van Kempen (29)
Hogeschool Arnhem Nijmegen
'Origineel en creatief met een hands-on-mentaliteit'
Sabine van Kempen is zelfstandig, origineel, creatief en wendbaar. Ze studeerde af bij de opleiding Communicatie op het onderwerp citymarketing bij stichting Citymarketing Arnhem. Haar onderzoek werd goed gewaardeerd, was gedegen en goed leesbaar, met concrete handvatten voor campagne-uitingen in de stad. Tijdens haar stage toonde ze een duidelijke hands-on-mentaliteit. Van Kempen presenteert zich professioneel, haar docenten roemen haar communicatiestijl: rustig en bescheiden, maar ook gedecideerd
Faisal El Jaarani (28)
Hogeschool Zuyd
'Uitzonderlijk vlotte communicatie, en dat in vijf talen'
Faisal El Jaarani studeerde in juli summa cum laude af in Maastricht aan de opleiding Oriëntaalse Talen en Communicatie, afstudeerrichting Japans en communicatie. Zijn docenten zijn lovend over zijn onderzoekend vermogen en zijn grondige en zelfstandige aanpak. Bovendien is hij uitzonderijk vlot in zijn communicatie. El Jaarani groeide op in een interculturele en meertalige omgeving en spreekt en schrijft naast Japans perfect Duits (moedertaal) en Nederlands. Ook spreekt hij vlot Engels en Berbers. Zijn ambitie is om in een internationaal bedrijf aan de slag te gaan met marketing en interculturele communicatie voor diverse internationale doelgroepen.
Anouk de Vos (23)
Hogeschool Inholland
'Allrounder met een jaloersmakend arbeidsethos'
Anouk de Vos toonde zich in haar studie Crossmediale Communicatie flexibel en zelfstandig en wordt door haar docenten getypeerd is een allround talent met een jaloersmakend arbeidsethos. Ze nam tijdens haar studie deel aan verschillende, complexe communicatieprojecten voor onder andere Sail, AT5 en het Rijksmuseum. Ze heeft inmiddels erg veel kennis en ervaring met de socials, kent de mogelijkheden van de digitale platformen om samenwerken op afstand te organiseren. Naast haar studie en haar baan in de zorg heeft ze haar eigen bedrijfje Av Media Agency en zet ze zich in voor het Studiesucces Centrum van Inholland.
Cato van Vliet
Avans Hogeschool
'Analytisch en weet hoe ze voor draagvlak moet zorgen'
Ze ontpopte zich in haar studie Communicatie tot één van de toppers van de opleiding en ronddie die uiteindelijk af met bijpassend cijfer; een 9. Cato van Vliet beschikt over een analytische blik en kracht om mensen te verbinden en draagvlak te creëren. Heeft lef en krijgt zaken voor elkaar. Tijdens haar afstuderen beet ze zich vast in de complexe uitdagingen van het Politiedienstencentrum. Ze zette een raamwerk voor interne communicatie neer waar de gehele politieorganisatie van kan profiteren. Dit werd beloond met een baan als communicatieadviseur bij het Politiedienstencentrum. Voor haar afstudeerwerk ontving ze de zogenoemde Werkveldadviesprijs, een award voor studenten die het verschil weten te maken.
Sharona Versteeg (26)
HZ University of Applied Sciences
'Ze bekijkt problemen net vanuit een andere hoek'
Een aanstekelijk en motiverend enthousiasme, nieuwsgierig en in staat om vraagstukken net vanuit een andere hoek te benaderen. Sharona Versteeg viel van meet af aan op in de communicatie-opleiding op de HZ University of Applied Sciences. Ze is talentvol en gezegend met sociale vaardigheden, zeggen haar opleiders. Versteeg werkt naast haar communicatieopleiding als content marketeer en richt zich op sociale media en emailmarketing bij het Zeeuwse reclamebureau LMG Strategie + Creatie. Ze popelt om volledig in de praktijk te gaan weken, maar richt zich eerst op haar afstuderen bij het Kenniscentrum Innovatie en Ondernemen in Vlissingen. Daar verdiept ze zich in het stimuleren van sociaal ondernemerschap in Zeeland.
Evgeniia Goreva (32)
De Haagse Hogeschool
'Altijd op zoek naar perfectie'
De Russische Evgeniia Goreva had aanvankelijk een succesvolle loopbaan in de bankwereld, maar kwam erachter dat dat toch niet haar omgeving was. Ze besloot zich te laten omscholen en een opleiding Communicatie te gaan doen in Nederland, de plek waar ze familie heeft wonen. Bovendien wilde ze graag in een internationale omgeving verkeren. Dat lijkt geen slechte keuze geweest, haar begeleiders van de Haagse Hogeschool zijn lyrisch over haar capaciteiten. Haar stage bij het Global Communications-team Unilever kon niet beter verlopen, ze rondde die af met een 10 als cijfer, ondanks dat ze tijdens haar stage vanwege corona het onderwerp van haar proefschrift moest veranderen. Goreva is een perfectionist – wat een valkuil kan zijn – gezegend met flexibiliteit en vermogen om te schakelen.
Georgina Rider
Fontys, Tilburg
'Een idealist met een droom'
Ambitieuze studente met Engelse roots die heilig gelooft in de combinatie van communicatie en creativiteit. Haar passie ligt vooral in zaken als design thinking en experience economy.
Rider is naast haar studie al volop bezig in de praktijk, ze wil zich breed ontwikkelen. Zo werkt ze voor opleidingsinstituut Lunar Institute aan conversie en merkidentificatie. Tegelijkertijd ontwerpt ze een gedragscampagne voor de Gedragsunit van het RIVM. Daarnaast richt ze zich op organisatorische en sociale vraagstukken voor haar hogeschool en studie. Ze is lid van het IMR, studentassistente voor de internationale afdeling en initiatiefneemster van een projectplan om de faculteit inclusiever te maken. Ze noemt zich een idealist met een droom. Na haar studie wil ze wereldverbeteraars ondersteunen met sterke, innoverende en creatieve communicatie.
Sam Booij (20)
Hogeschool van Amsterdam
'Brede interesse, van de bancaire wereld tot rehabs'
Sam Booij verdiepte zich voor haar minor Drugs in Amsterdam in de angst van ouders voor xtc-gebruik door hun kinderen. Ze werd geraakt door de bijzondere verhalen, onder andere van (ex-)heroïneverslaafden, mensen van de afkickkliniek Jellinek en van de Belangenvereniging Drugsgebruikers MDHG, en schreef naar aanleiding van haar onderzoek een indrukwekkend artikel over dit onderwerp. Ze heeft een brede interesse, en beweegt zich met evenveel gemak in de corporate wereld, zoals bij ING, dat zij tijdens haar stage adviseerde over de organisatie van online evenementen in deze turbulente tijden. Sam Booij maakt deel uit van het HvA talentenprogramma ‘Masterclass naar jouw top’. In juli rondt ze haar opleiding Communicatie af.
Jitske Breit (24)
Hogeschool Rotterdam
'Ambitieus, creatief, met oog voor de menselijke kant van communicatie'
Een ambitieuze, creatieve en leergierige communicatieprofessional. Ontwikkelde binnen het honours programma aan het project ‘Zorgrobots’ waarbij ze samen met twee technische studenten een knuffelrobot heeft ontwikkeld om eenzaamheid bij ouderen tegen te gaan.
Jitske Breit zet zich graag in voor de menselijke kant van het vakgebied. Zo studeerde ze af op het onderwerp ‘menselijke merken’. Dat deed ze bij de Rotterdamse organisatie Fun Forest, die zich inzet voor jonge mensen die moeite hebben om werk te vinden. Dat enthousiasme voor de mens uit zich inmiddels in haar rol als Leerteamcoach bij de opleiding Communicatie, waar ze een groep studenten helpt in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling Sinds 1 januari eigenaar van het bedrijf Byte-Sized Agency waarin ze de wereld van IT en communicatie samenbrengt.
Maartje Mestrini
Hogeschool Utrecht
'Veelzijdig in interesses en vaardigheden'
Ze studeerde in juni 2020 af in Interne Communicatie en deed haar afstudeerstage bij het ministerie van Defensie. Mestrini heeft uiteenlopende vaardigheden – ze werkte onder meer als freelance fotografe - en interesses; ze hield zich voor haar bachelorthesis bezig met het effect van ‘non-stereotypical male portrayals’ in advertenties op de mannelijke consument. Drong afgelopen jaar bovendien met haar team door tot de finale van de Coca-Cola Ad Venture en ontving onlangs haar International Advertising Association Certificaat. Had ook nog tijd om als vrijwilliger de sociale media te doen voor Nederland Bedankt dat de verhalen optekende van 48 Nederlands die tijdens de corona crisis iets bijzonders hebben gedaan of meegemaakt.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!