Column: creatief failliet

Zijn creativiteit en ondernemerschap de meest misbruikte woorden van dit moment? Ondernemerschap is tegenwoordig een staat van zijn. Waar je onderneming precies uit bestaat en of je er wel winst mee maakt lijkt er niet toe te doen. Creatief zijn staat los van daadwerkelijk iets maken, je hoeft alleen maar het juiste mutsje te dragen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ooit had je het woord ‘zakenman’. Zakenman was zeker niet iets wat iedereen wilde zijn. Volgens de van Dale betekent het ‘man die een bedrijf, een zaak bezit of leidt’. Hetzelfde als een ondernemer dus. Maar zakenman ruikt naar eigenbelang. ‘Sociaal zakenman’ klinkt dan ook niet. Maar met ‘sociaal ondernemer’ scoor je in elk gezelschap. Het lijkt alsof je niet meer meetelt als je geen ondernemer - of ‘entrepreneur’ - bent of wilt worden. Niemand zet ‘werknemer’ in zijn twitterbio of LinkedIn profiel. Zelfs vacatures voor kantoorbanen vragen om een ‘entrepreneurial spirit’.

Ondernemerschap is tegenwoordig een staat van zijn. Waar je onderneming precies uit bestaat en of je er wel winst mee maakt lijkt er niet toe te doen. Dit heeft alles te maken met de angsten van deze tijd. Oude zekerheden verdwijnen, dus moeten we het maar zelf regelen. Omdat grote bedrijven hebben er een potje van hebben gemaakt is het aan startende ondernemers om het beter te doen. De overheid treedt terug, dus is ondernemerschap de redding. Zonde om zulke hoop in zware tijden te vroeg te smoren. Nog nooit werd het woord ondernemer daarom zo breed gebruikt en geaccepteerd.

Voor het woord creatief, dat steeds vaker valt in combinatie met ondernemer, geldt hetzelfde. Ooit dacht je bij dit woord aan kunst of knutselen. Maar nu kun je jezelf creatief noemen zonder daadwerkelijk iets te maken. Het is een label geworden. Je hoeft alleen maar de stijl te kopieren die als creatief wordt herkend. Dat betekent vrienden worden met mensen die zichzelf ook creatief vinden, hun Instagram foto’s leuk vinden op Facebook, dezelfde festivals bezoeken en het juiste mutsje dragen. Daar zitten ook mensen bij die tien jaar geleden nog makelaar hadden willen worden en nu een webwinkeltje beginnen. Creatief is een meeloperswoord geworden.

In de wereld van startups komen de woorden creatief en ondernemen het vaakst samen voor. In deze scene heerst een besmettelijk optimisme. Het is er normaal om je al te presenteren als ‘founder’, ‘owner’ of ‘CEO’ na het opsturen van de KvK inschrijving. Als het oprichtingsverhaal goed valt op social media, waar complimentjes geven de norm is, wordt een startup al als een succes beschouwd. Eerst is er het image, dan het bedrijf. In serieuze media lees je ondertussen zelden een kritisch verhaal over startups. Terwijl alleen al vorig maand een recordaantal van 755 bedrijven failliet ging. Hoeveel creatieve ondernemers en startups zullen hier tussen hebben gezeten?

Afbeelding afkomstig van .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie