CMC ziet als voorwaarde dat de omgeving professioneel is en goed functioneert. ‘Gezag, kwaliteit, betrouwbaarheid en draagvlak zijn daarbij wezenlijke factoren.’ De lobbyclub is van mening dat die factoren de omgeving vormen waarbij commerciële communicatie het best tot zijn recht komt en dat zou in het belang zijn van het bestel, omdat zo uitzicht is op regelmatige en substantiële inkomsten uit reclame.
Een andere CMC-voorwaarde is dat er een scherpe en duidelijke afbakening komt van taken tussen het publieke bestel en de commerciële zenders. ‘Verstoring van het speelveld is niet in het belang van een der partijen in het geding.’
CMC ziet dat de publieke omroep voor de commerciële communicatie van belang blijft voor het bereiken van specifieke doelgroepen. De publieke omroep reclamevrij maken is geen optie en dat geldt voor de volle breedte van het medialandschap. Niet alleen voor tv dus. CMC: ‘Binnen het crossmediale landschap waar de omroepen acteren, zal dan wel rekening moeten houden met het belang van andere marktpartijen.’
Dit zijn de drie voorwaarden waar het omroepbestel volgens CMC aan zal moeten voldoen:
1. De taken van de omroepen dienen scherp te worden afgebakend;
2. Bij de afbakening van de taken binnen het Nederlands omroepbestel dient er sprake te zijn van een “level playing field” tussen alle omroepen;
3. De ruimte voor adverteerders binnen het omroepbestel blijft behouden over de volle breedte van het medialandschap, en voor alle omroepen toegankelijk.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!