Het bureau houdt in aanloop naar de verkiezingen op 12 september maandelijks bij welke politieke partijen de meeste buzz genereren in online en social media.
De online aandacht voor CDA wordt volgens de onderzoekers met name veroorzaakt door de grote hoeveelheid aandacht rond de lijsttrekkersverkiezing binnen de partij, die werd gewonnen door Sybrand van Haersema Buma. Ook GroenLinks eindigt hoog in de Clipit-peiling met een PR-waarde van 25,2 miljoen euro. De meeste berichtgeving gaat hier over de strijd om lijsttrekkerschap tussen Jolande Sap en Tofik Dibi.
Leidt veel berichtgeving dan direct tot een hoge merkwaarde? Nee, zo blijkt volgens de onderzoekers uit de positie van de PVV in de peiling. Na het CDA wordt over deze partij het meest bericht binnen online en social media. Maar in de PR-waarde top 10 eindigt de PVV echter op een vijfde plaats. Het sentiment en de mate van branding in de berichtgeving spelen hierbij een rol. De PVV komt namelijk in ruim 73 procent van de gevallen negatief naar voren in de online en social media berichten.
De SP daarentegen staat op een derde plaats in de top10 met een kleine hoeveelheid berichten. Dankzij een positieve tone of voice en online aandacht via sites met een groot bereik stijgt de PR-waarde van de SP naar 20,4 miljoen. SP creëert daarmee kwalitatieve merkwaarde die hen een plek op het erepodium bezorgt.
Infographic van de peiling:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!