Het blijkt dat veel mensen zich niet realiseren dat het daadwerkelijke ‘echte’ medewerkers zijn die het verhaal van Carglass vertellen. En dat is een van de redenen om mensen te betrekken bij de totstandkoming van de campagne. Een recent voorbeeld uit Engeland: daar werden via Facebook mensen uitgedaagd om mee te spelen in een commercial. Zo’n 137 mensen melden zich aan. Zie hier de commercial met Ian Graham ( UK Commercial)
In Nederland voerden we begin dit jaar al een vergelijkbare campagne. Tijdens de Auto Rai kregen mensen de mogelijkheid om plaats te nemen in een Porsche. Met behulp van een greenscreen konden mensen direct hun eigen commercial op een speciaal Youtube kanaal plaatsen. Er werden zo’n 3000 commercials gemaakt, die op hun beurt weer door meer dan 100.000 mensen werden bekeken. Uit de tien meest bekeken audities, werd vervolgens een nieuwe Carglass ster geselecteerd. Deze zal dit voorjaar te zien zijn in een nieuwe commercial (zie korte casefilm)
Niet alleen is Carglass door de inzet van social media als Facebook en Youtube in staat om naast ‘echte’ medewerkers ook ‘echte’ klanten te gebruiken in de campagne, het plaatst de hele campagne ook nog eens in een andere context. De Carglass commercials zijn een fenomeen en worden zelfs in de oudejaarsconference van Youp van Hek besproken. De inzet van social media dragen bij aan dit fenomeen of andersom: het succes toont aan dat ook de kijker het fenomeen onderkent.
Dit jaar zullen overigens meer activiteiten worden ontwikkeld om Nederland duidelijk te maken dat het echt de mensen van Carglass zijn. A.s. zondag komt de nieuwe commercial op de buis die zich afspeelt op het Friese platteland. Want ook daar komt de mobiele service van Carglass en inderdaad: daar is de voertaal Fries – en dus wordt dit de première van de eerste Carglass commercial in de Friese taal.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!