Dit blijkt uit een vergelijkingsonderzoek van PwC. Bij 57 procent van de Britse aankopen worden producten eerst online gezocht. In Nederland ligt dit percentage (38 procent) beduidend lager.
Volgens PwC zijn Britse retailers hun Nederlandse collega’s ver vooruit en weten ze met formules als click & collect meerdere verkoopkanalen te benutten. Marc Diepstraten, partner en retailspecialist PwC: ‘Het verschil tussen beide landen hangt nauw samen met logistiek.’ Volgens hem hebben Britse retailers de zaken beter op orde, zeker wat betreft bezorgingssnelheid en leveringsopties. ‘Zo is het voor Britten meer gemeengoed dat hun producten op de dag van aankoop worden geleverd, op de plek die ze zelf kiezen.’
Late levering
Volgens PwC storen consumenten zich vooral aan te late levering. Van de ondervraagde Britten kreeg 8 procent hun online aankoop te laat geleverd, tegen 10 procent van de Nederlandse ondervraagden.
Het verschil in winkelgedrag werd afgelopen kerst nog maar eens benadrukt, meent PwC. In Nederland liet 87 procent hun online kerstaankopen thuis afleveren, in Groot-Brittannië slechts 14 procent. In plaats daarvan koos het grootste deel van de Britse consumenten voor aflevering op een alternatieve locatie, zoals het werkadres, of om de producten zelf in de winkel op te halen. Dit illustreert volgens PwC de sterke en onlosmakelijk relatie tussen het online en offline winkelkanaal.
Producten aanraken
Bijna driekwart (72 procent) van de ondervraagde Nederlandse consumenten geeft aan dat de winkel de voorkeur geniet voor het doen van aankopen. Deze voorkeur wordt met name gedreven doordat een fysieke winkel de mogelijkheid biedt om producten aan te raken en direct mee te nemen.
PwC ondervroeg ruim 1.000 Nederlandse en 2.000 Britse consumenten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!