Premium

Break-away van Indie: De Haan, De Bruin en Heimens beginnen HERC

Emilio de Haan, Rogier de Bruin en Niels Heimens - 'al 10 jaar een drie-eenheid' - verlaten Indie en vormen vanaf vandaag HERC, the agency. Lode Schaeffer (Indie) vindt het 'enorm jammer', maar zegt ook: 'een eigen bureau is 't allermooiste'.

Nog geen jaar geleden gaven Emilio de Haan en Rogier de Bruin in een interview met Adformatie aan dat ze de volgende stap – van creatieve directie naar ondernemen – eerst met Indie zouden onderzoeken.
 
Rogier de Bruin: ‘We hebben die optie ook grondig onderzocht, maar gaandeweg het proces beseften we dat het nog best even zou duren voordat we echte zeggenschap zouden krijgen. Logisch, maar daar wilden we niet op wachten.’
 
Emilio de Haan: ‘Het belangrijkste is dat het gevoel groeide dat we het echt zelf wilden doen – en hoe te gek dat zou zijn.’
 
‘Wat we bij Indie al deden,’ aldus Niels Heimens, ‘willen we overtreffen. We willen onze “school” uitbreiden, nog puurder werk maken en zelf populaire cultuur creëren.’
 
De Haan: ‘Dat kan met 10 man of 180 man, dat maakt niet uit. Die zuiverheid is de allergrootste winst. En dan het liefst voor ambitieuze merken. Droomklanten zijn natuurlijk Under Armour, Patagonia, G-Star en adidas Orginals.’
 
En de naam, HERC? De Bruin legt uit: ‘Het is een ode aan de grondlegger van de hiphop, DJ Kool Herc. Herc was de eerste die twee bestaande platen mixte tot iets nieuws. Hiphop vormt de basis van de moderne populaire cultuur. En we waren stiekem vooral jaloers op zijn naam. We vonden het eerst wat ver gaan om ons bureau zo te noemen, maar als je het vergelijkt met Afrika Bambaataa, valt het best mee, toch?’
 
Bewaken
 
Lode Schaeffer, eigenaar en creatief directeur van Indie, had ‘graag nog wat langer met de jongens samengewerkt. Maar tijdens de gesprekken van afgelopen jaar, om de samenwerking te intensiveren, dacht ik eigenlijk al: als je echt wil ondernemen moet je het zelf doen. Een eigen bureau is voor mij het mooiste wat er is, en ik kan hun stap dan ook alleen maar toejuichen.
 
‘Het blijft enorm jammer, ze hebben heel veel toegevoegd (met hun werk voor Tele2, YoungCapital, Sportlife en Brand Bier, NA), ik ben ze daar dankbaar voor. Aan de andere kant biedt het ook weer ruimte. Een goed bureau is een sterke cultuur, groter dan de individuen. Er zijn nu weer kansen voor creatieven om door te groeien. Ook zijn we in gesprek met nieuwe teams, om met hun talent kleur te geven aan Indie. Mijn eigen rol blijft het bewaken en voeden van de cultuur. Het luisteren naar klanten en de weg vrij maken voor onze creatieven.
 
‘Hoewel het op de korte termijn misschien onpraktisch is, ben ik er trots op dat de jongens bij ons zijn gegroeid tot de creatieven die ze nu zijn, klaar voor de volgende stap.’
 
Vrijdag 9 maart verschijnt een exclusief interview met De Haan, De Bruin en Heimens in Adformatie, waarbij ze uitgebreid ingaan op de beslissing om weg te gaan bij Indie, het creëren van momentum voor merken en de ambitie om twee werelden – ‘de gevestigde orde en creatief talent dat niet op een of andere academie zit’ – te verenigen.
 
Fotografie: Bill Tanaka (Smarthouse), logo: Jay Sunsmith
 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie