Overslaan en naar de inhoud gaan

Kansen om je merk te profileren bij een ruimere merkdefinitie

In Het merk als ‘waarneembare’ perceptie werd door mij de stelling ingenomen dat het tijd is de definitie van een merk te verruimen.…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

In Het merk als ‘waarneembare’ perceptie werd door mij de stelling ingenomen dat het tijd is de definitie van een merk te verruimen. Ondanks de theoretische insteek is de bijdrage goed ontvangen. Dat was voor mij voldoende om een vervolg te maken. Dit keer met praktijkvoorbeelden.

related partner content for mobile comes here

Ontastbare mentale constructen
Voor wie het voornoemde stuk heeft gemist een korte samenvatting, geen vervanging. Andy Mosmans kwam met de stelling ‘merken bestaan niet’ met als ondertitel: het zijn ‘hardwired’ associatienetwerken in het brein. Het gaat om ontastbare mentale constructen, die symbolisch wel degelijk betekenis geven aan ons bestaan. Eens. Maar, als iemand een muziekfestival noemt als favoriete merk kijken we daar niet van op. Zo’n festival is als product een mentaal construct: een herinnering, een subjectieve waarneming, die we als ‘waarheid’ ervaren. Zo’n beleving tijdens een festival kan ‘gevangen’ worden via een klik op onze mobiel. Zo blijft de herinnering tastbaar.

Ruimere definitie
Uit bovenstaande uiteenzetting kan worden opgemaakt dat het tijd is voor een ruimere merkdefinitie, waarin ruimte is voor tastbare ‘waarnemingen’. De mogelijkheden om je als merk te manifesteren hebben door geavanceerde ICT-technieken (zoals virtual reality) een vlucht genomen. Daarnaast is er vanuit de technologie ook een andere ontwikkeling zichtbaar. Mensen staan uren in de rij om een ticket te bemachtigen voor een virtuele artiest. Die treedt vervolgens op tijdens een regulier muziekfestival. Oftewel, enerzijds presenteren producten zich virtueel (zie Hyundai Immersive Theatre in de classificatie onderin), anderzijds manifesteren virtuele merken zich in onze dagelijkse wereld. Kortom, het gaat om parallelle ontwikkelingen, typerend voor het multiverse tijdperk van ‘infinite possibilities’. We kunnen zelfs letterlijk in de wereld van Star Wars stappen.

Star Wars: Join the Empire

Indeling
De associatie van merken met tastbare producten ligt achter ons. Daarnaast heeft het aantal mogelijkheden waarmee merken zich ‘waarneembaar’ kunnen maken in onze ‘realiteit’ een aanzienlijke ontwikkeling ondergaan. Herinneringen aan een beleving kunnen tastbaar worden gemaakt. Zelfs science-fiction ontstijgt de mentale belevingswereld. Het einde is nog niet in zicht. Er wordt volop geëxperimenteerd met kruisbestuivingen. Desondanks hieronder een – niet uitputtende – rubricering ter inspiratie.

Meer lezen? Bekijk de SWOCC-column inclusief aandacht voor onauthentieke merken, imaginaire werelden, digitale nepmerken en meer.

URL's MultiSensory - Street Magic - Festival & Robot - Meet characters - Deforestation

Marvel (C) Tops DC: Fans Emotionally Connect With Its Characters, Study shows

URL's Fusion virtual - Lowlands - Live battle - Hyper Reality - Human emotion

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in