NPO1 scoort in het begin van het jaar altijd goed met zowel Boer Zoekt Vrouw als Wie is de Mol. Dat is nu niet anders. De eerste afleveringen van beide programma’s ontliepen elkaar niet veel in marktaandeel. Boer Zoekt Vrouw was één, Wie is de Mol twee, maar bij uitgesteld kijken won dat laatste programma het.
De dramaseries op RTL4 Divorce en Moordvrouw beleefden ook hun - succesvolle - herstart. Bij de oudejaarsconferences was Youp nipt de winnaar, hoewel Guido Weijers uitgesteld meer kijkers haalde.
In de top-15 stonden negen RTL4-programma’s en zes van NPO1. Bij uitgesteld kijken behaalden twee SBS6-programma’s de bovenste 15.
Zendergroepen
RTL torende in week 1 weer boven de andere zendergroepen uit. Dankzij forse stijgingen bij RTL4 en RTL7 (darts) kwam RTL op 36,3 procent uit. Het aandeel van de Ster daalde licht, dat van SBS groeide met 0,8. BrandDeli - dat nu ook Eurosport onder zijn hoede heeft - kwam uit op 7,5 (-0,4).
Adformatie biedt wekelijks de marktaandelen 20-49 jaar, waarop de media-inkoop gebaseerd is. Dat doet Adformatie op basis van de cijfers van de Stichting Kijkonderzoek en de rapportage van GroupM. De cijfers komen altijd een week later dan de standaard 6+-cijfers, omdat het kijkgedrag dan definitief is en ook het uitgesteld (via harddiskrecorder/opgenomen programma’s) kijken meegenomen kan worden.