In het nieuwe Digital Marketing Trendrapport 2022 van Beeckestijn Business School neemt digital strateeg Bart Meerdink je mee in de vijf belangrijkste digital marketing trends voor 2022. Dit trendrapport is tot stand gekomen door het analyseren van 100+ digitale strategieën van organisaties, aangevuld met een 3-tal interviews met vakexperts.
Vijf trends voor 2022
In het trendrapport worden de vijf trends voor 2022 uitgebreid toegelicht. Hier alvast de trends in het kort:
1. De doorbraak van Marketing Operations (MarOps) als discipline
De beschikbare data en hoeveelheid tools groeit. Veel marketeers proberen hun funnels steeds slimmer in te richten, waardoor deze complexer en technischer wordt. De rol van centrale datacollectie en de juiste tools wordt nog belangrijker. Daarmee groeit ook de behoefte om de hele marketingoperatie beter te stroomlijnen. Dit leidt tot een nieuwe discipline in ons vakgebied; Marketing Ops.
2. Alles Automated?
Marketeers worden steeds meer geholpen door automatisering van Ads & Search. Big Tech partijen als Alphabet (Google) en Meta (Facebook) investeren zwaar in Artificial Intelligence (AI) en Machine learning (ML). Dit leidt tot steeds meer mogelijkheden om de optimalisatie van je campagnes aan de algoritmes over te laten. Is het nobele handwerk van dagelijks campagnes optimaliseren daardoor verleden tijd en houden we meer tijd over voor het bouwen van een sterk merk?
3. To Metaverse or not
Onze fysieke wereld digitaliseert steeds verder, het Meta concept is geboren. Grote organisaties zetten de volgende stap in de ontwikkeling en adoptie van Internet of Things (IoT) applicaties, Augmented- en Virtual reality toepassingen en AI
De metaverse (samenstelling van meta ‘beyond’ of ‘voorbij’ en universe) kan worden omschreven als een toekomstvisie met een gedeelde virtuele wereld waar je als avatar door heen beweegt. Zo ver gaat het in 2022 nog niet. Wel zullen we steeds vaker kennis maken met nieuwe digitale toepassingen en mogelijkheden zoals een virtuele opendag of proefrit voor je nieuwe auto.
4. Krapte op de arbeidsmarkt
De krapte op de arbeidsmarkt zorgt helaas voor een vertraging in veel digitale roadmaps. In 2022 zal er dan ook meer worden geïnvesteerd in de ontwikkeling van medewerkers om ze te binden en behouden. Het is dus cruciaal om de juiste mensen in je organisatie te hebben om in te kunnen spelen op de trends en ontwikkelingen, maar wat kunnen we nog meer verwachten in 2022?
5. Groen = doen
Consumenten kiezen vaak voor goedkoop en snel. Toch wordt de consument steeds vaker verleidt tot het maken van groenere keuzes, keuzes die vaak ook in het belang van jouw organisatie zijn. Afgelopen jaar heeft een doorbraak gehad op dit gebied, dus laten we er voor zorgen dat dit in 2022 hard doorzet!
Digital Marketing Trendrapport 2022
In dit trendrapport wordt er uitgebreid stilgestaan bij elke trend. Je wordt geïnspireerd door mooie voorbeeld en nieuwe kennis. Ook bevat het trendrapport een 3-tal interviews met vakexperts. Frans Riemersma neemt je mee in MarOps, Alex Groenendijk gaat in op de automatisering van Ads en Heleen Buldeo Rai vertelt over de mogelijkheden in groenere keuzes.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!