Bram Holzapfel (DDB & Tribal) won een Gouden SpinAward voor KLM Space
Wat was je persoonlijke creatieve hoogtepunt in 2013? 'De live launch van de KLM Space ballon met capsule vanuit Black Rock Desert, Nevada. Die was wereldwijd door honderdduizenden deelnemers via desktop en mobile te volgen en alhoewel (of misschien juist wel doordat) we op alles waren voorbereid, ging het in een keer goed. Dat was de kroon op ruim driekwart jaar hard werken aan een project waarin alles nieuw was. We boldly went where no airline had gone before.'
Waarmee heb je prijzen gewonnen en wat was daar zo bijzonder aan? 'Diverse campagnes en uitingen o.a. voor Grolsch, MTV, Albert Heijn, Audi, het Aids Fonds, orange, HP en KLM. Elke campagne was op zich bijzonder. Maar vooral de laatste 7 jaar speelt de integratie van verschillende media en technologie een steeds grotere rol. Massa- en directe / interactieve media staan niet meer los van elkaar. Wat ik boeiend vind, is dat het geleidelijk aan steeds meer mijn geïntegreerde, verhalende campagnes met spelelementen zijn die bekroond werden en worden. KLM Space is daar het meest recente voorbeeld van en helemaal van deze tijd.'
Wat had volgens jou bekroond moeten worden? 'Wat een moeilijke vraag! Van mijn eigen werk – de “MTV Home” campagne voor MTV Europe. Die was z’n tijd ver vooruit en werd simpelweg niet herkend als campagne. In die tijd waren casefilms ook nog niet gebruikelijk en dat zou ongetwijfeld geholpen hebben. Maar ook werk voor orange zoals Prepaid Music dat in Engeland wel bekroond werd en in Nederland niet. En van het werk van anderen? Heineken #ShareTheSofa. Die won geen SpinAward terwijl ik vind dat het een sterk en vooruitstrevend voorbeeld is van de crossover tussen entertainment en real-time brand engagement waar we steeds meer van zullen zien de komende tijd.'
Wat is jouw belangrijkste inspiratiebron? 'Life, the universe, everything! 1 bron is niet genoeg. Ik ben extreem nieuwsgierig… het werk van Ridley Scott, NASA, William Gibson, Ian M. Banks, de natuur, een druk plein in een willekeurige wereldstad, de oude Egyptenaren, de mens in al haar grillige, mooie, bizarre, wonderlijke en paradoxale veelzijdigheid. En het internet zelf; mijn ultieme go-to medium voor alles wat ik wil weten of voor alles waarvan ik nog niet wist dat ik het wilde weten ;)
Waar draait het anno 2014 om in het vak? 'Effectiviteit door creatieve entertainment en persoonlijke relevantie versus bereik.'
Florian Hollander, Vincent Versluis en Joppe Mulder wonnen SJP Magneet Jong talent
Wat was jullie persoonlijke creatieve hoogtepunt in 2013? 'Toen het ons lukte om bikers van de Satudarah voor noppes 5 uur lang mee te laten werken aan een filmpje voor een pitch van het concertgebouw. Niet gewonnen, wel een vette ervaring!'
Waarmee hebben jullie prijzen gewonnen en wat was daar zo bijzonder aan? 'We hebben met z’n drieën de SJP jong talent prijs gewonnen. We hadden van tevoren niet verwacht dat we zouden winnen, dus het was een grote verrassing.'
Wat had volgens jullie bekroond moeten worden? 'Wordt niet alles al bekroond?'
Wat is jullie belangrijkste inspiratiebron? 'Het leven, gekkies van het internet en droge humor.'
Waar draait het anno 2014 om in het vak? 'Waar het altijd om heeft gedraaid: Een goed idee.'
Een Grand Prix in Cannes ging in 2013 naar Darre van Dijk en Piebe Piebenga (Ogilvy) voor Dela
Wat was jullie persoonlijke creatieve hoogtepunt in 2013? 'Het hoogtepunt was iets waar elke creatief van droomt: het winnen van een Grand Prix in Cannes. Voor ons kwam die droom uit. Misschien nog wel mooier omdat het de kroon is op onze samenwerking. We zijn in 2013 na bijna 20 jaar gestopt als team. Darre leidt nu Ogilvy Amsterdam. Piebe is freelance.'
Waarmee hebben jullie prijzen gewonnen en wat was daar zo bijzonder aan? 'We wonnen in 2013 in totaal 40 awards voor DELA, IBM en ING waarvan DELA’s ‘Waarom wachten tot het te laat is’ natuurlijk de meest in het oog springende campagne is. Goed voor 30 awards waaronder twee maal een Grand Prix.'
Wat had volgens jullie bekroond moeten worden? 'Dezelfde zoveel geprezen DELA-campagne kwam bij de ADCN in de categorie Geïntegreerd niet verder dan een nominatie. Toch merkwaardig.'
Wat is jullie belangrijkste inspiratiebron? 'Het Ogilvy netwerk dat continu bijzondere campagnes en insights deelt en creatieven veel bij elkaar laat komen. Maar meer nog het leven zelf, mensen om ons heen die van alles meemaken en daarover vertellen. Daarin liggen soms mooie ideeën verborgen.'
Waar draait het anno 2014 om in het vak? 'Waar het altijd al om heeft gedraaid: een verhaal op een interessante manier vertellen. Inspelend op de tijdgeest. Hoe minder het tegenwoordig als reclame voelt des te beter. Voorbeeld? Misunderstood van Apple. Daar vergeet je even dat het om reclame gaat. Het is gewoon een waarheid.'
Emilio de Haan en Rogier de Bruin (FHV BBDO) kregen een Gouden lamp: voor de campagne Hi #morecrap
Wat was jullie persoonlijke creatieve hoogtepunt in 2013? 'De interactieve pre-roll die we maakten voor Hi. Het is leuk om het allerlelijkste medium te bevuilen met de allerlelijkste crap. En daar dan prijzen mee winnen.'
Waarmee hebben jullie prijzen gewonnen en wat was daar zo bijzonder aan? 'Met de online campagne #morecrap from the web. En All you can tweet, ook voor Hi. Relevante onzin.'
Wat had volgens jullie bekroond moeten worden? 'Sweetie van Lemz. Belachelijk dat zo’n goed idee niet herkend is.'
Wat is jullie belangrijkste inspiratiebron? 'Vaak wordt een inspiratiebron gezien als een object; zo zijn er veel mensen die zeggen dat zij geïnspireerd worden door bijvoorbeeld een breed, uitgestrekt landschap (aldus het internet).'
Waar draait het anno 2014 om in het vak? 'Niet knorren, maar knokken. En altijd semi stoer op een selfie staan. Ja, in een park.'
Lukas van de Ven (n=5): Gouden Effie voor Telfort
Wat was je persoonlijke creatieve hoogtepunt in 2013? 'Met N=5 hebben we bureau-breed goed gescoord in 2013. Voor veel verschillende klanten en op verschillende festivals. En daar ben ik trots op.'
Waarmee heb je prijzen gewonnen en wat was daar zo bijzonder aan? 'Dat was o.a. de Alzheimer campagne. Daar hebben we met meerdere teams een aantal uitingen voor gemaakt die met betrekkelijk weinig financiële middelen voor de juiste impact hebben gezorgd. Het Alzheimer Event, de Sinterklaas-haas en de dubbele pagina in de NRC.'
Wat had volgens jou bekroond moeten worden? 'Uit onze stal de LOI commercial met de jongen op kantoor en het Concertgebouw billboard met een ingebouwde geluidversterker. Je ziet de concertzaal en als je langsloopt hoor je jezelf en je omgeving versterkt. (Alles klinkt mooier in het Concertgebouw.)'
Wat is jouw belangrijkste inspiratiebron? 'www.'
Waar draait het anno 2014 om in het vak? 'Bij alle disciplines is creativiteit een must in het hele ontwikkeling traject. Zeker bij online is the magic moment in elke fase en uit elke hoek mogelijk, en niet alleen maar op het schetsblok van het creatieve team. Kijk wat Lemz heeft gedaan met ‘Sweetie’. Een team van strategen, nerds, klant en andere creatieve mensen heeft de wereld een klein beetje beter gemaakt. Prachtig.'