De bekende reclamemaker, schrijver en trendwatcher Hans Ferrée is op 19 september overleden. Ferrée werd 87 jaar.
Carrière
Ferrée was naar eigen zeggen eerst scheepskok, sneltekenaar, kameeldrijver, classificeerder, lompensorteerder, warenhuisverkoper, shipchandler, tolk, verslaggever en fotograaf voordat hij zijn draai vond in de reclame. Hij begon zijn carrière in de reclame op zijn tweeëntwintigste bij Unilever-bureau Lintas. Als copywriter/tekstschrijver maakte hij vanaf 1952 reclamecampagnes voor vele klanten en reclamebureaus.
Eigen bureau
In 1955 richtte Ferrée met Dimitri Frenkel Frank en Herman Pieter de Boer het reclame- en ideeënbureau Ferrée, Frenkel Frank en De Boer (FFB) op. FFB geldt als een van de eerste bureaus in Nederland waar creativiteit voorop stond.
Lelijke eend
Hij maakte onder andere campagnes voor automerk Citroën, waarvan de meest bekende de introductie van de Citroën 2CV was. Ferrée kwam met het idee om de deux chevaux een lelijke eend te noemen. Een andere bekende slogan bedacht hij voor het wasmiddelmerk Dash: 'Dash wast zó wit!'
De reclameman schreef columns in diverse tijdschriften. In het reclamevakblad Revue der Reclame had Ferrée begin jaren zestig een rubriek met de titel 'Creativiteit', waarin hij als een van de eerste reclamemakers in Nederland pleitte voor meer creativiteit.
Trendwatcher en schrijver
Ferrée introduceerde de begrippen In & Uit in Nederland waarna hij bekend werd als trendwatcher. Hij sprak op congressen over consumentengedrag, creativiteit en trends. Verder was gaf hij zelf het blad Marketing Mix Digest uit, dat later werd overgenomen door Kluwer. Behalve over reclame en marketing schreef Ferrée boeken over de namen die mensen aan hun huizen geven (Nooitgedacht maar Welgelegen) en over mensen met de naam Hans (Groot Wetenswaardighedenboek Hans). Hij publiceerde ook een roman: Langs deze mij onsympathieke weg (1983).
Na een mislukt avontuur in Salou, waar hij een Spaans restaurant runde, opende Ferrée in 1980 het privémuseum Art & Velvet Gallery De Stierestal in Montfoort. Daar leidde hij een teruggetrokken bestaan op het platteland.
Biografie en documentaire
In 2013 schreef zijn vrouw Edith Ferrée-Donck een biografie over haar man: Kleine Biografie van een Groot Reclameman. Ferrée speelt ook een rol in de documentaire ‘De kunst van het verleiden’, die op 10 oktober wordt vertoond bij het honderjarig bestaan van de VEA. Lees meer.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!