Minder kantoren, internetbankieren en de bank komt naar je toe deze zomer, met haar mobiele bankteam. Gisteren sprak Frans Blom van Boston Consulting Group
op een bijeenkomst. Hij is van mening dat op termijn bijna alle kantoren van de banken zullen verdwijnen.
Kantoren zijn volgens hem te duur qua personeel en zitten op te dure locaties. Interessant verhaal, omdat veel banken, na afgelopen jaren veel kantoren gesloten te hebben, juist weer bezig zijn kantoren te openenen. Blom denkt dat banken Internet zullen combineren met mobiele teams, die bij de mensen thuis komen voor advies.
Als ik eerlijk ben, zie ik al jaren geen toegevoegde waarde meer voor een bankkantoor. Natuurlijk ken ik de discussie over de behoefte aan een kantoor bij sommige ouderen mensen met "pinautomaatangst", maar daar moet toch een andere creatieve oplossing voor te vinden zijn. Nee hef die kantoren nu direct maar op, want op deze manier voegt het echt niets toe. Ik zal twee voorbeelden geven, waarom ik daar zo over denk.
Een tijdje geleden liep ik mijn filiaal binnen om geld te storten. De 3 mensen achter de balie hadden het op het oog niet druk. Voor het geldstorten werd ik vriendelijk verwezen naar de geldstortautomaat. Drie bankmedewerkers keken met de armen over elkaar toe, hoe ik mijn geld bij de machine ging storten. Dat heet technische vooruitgang, riep een stemmetje in mijn hoofd.
Een paar weken later wilde ik een wat groter geldbedrag opnemen bij mijn bank. Wetende dat de geldautomaat een maximum bedrag kent, moet je dat soort zaken immers bij via je kantoor regelen. Ik ging er vanuit dat mijn bank gewoon open was tijdens de koopavond. De koopavond bleek echter al jaren geleden afgeschaft te zijn. Kantoren die sluiten om 5 uur en op zaterdag dicht (ok er zijn wat uitzonderingen), zijn toch niet meer van deze tijd? We zijn toch niet het Oostblok. Zelfs mijn gemeenteloket kent ruimere openingstijden. Klanten snapen toch niet waarom de AH wel open is en een bank niet. Mijn kantoor is inmiddels prachtig verbouwd, lekker modern met veel glas, open balies en veel beeldschermen. Maar wat heb ik eraan als het gesloten is? Dan maar liever helemaal geen kantoor en wat meer rente ;-).
Terug naar Frans Blom, die in de Telegraaf een aantal aardige zaken zegt: "De trend wordt het bankpersoneel naar de klant te sturen, niet meer om die klant naar de bank te laten komen. Met de huidige prijsconcurrentie is het voor banken uiteindelijk financieel onmogelijk om de dure kantoren aan te houden". Hij ziet dus nog maar een fractie van het aantal kantoren, aangevuld door internetbankieren en mobiele teams.
Ik moest direct terugdenken aan de metamorfose die de postkantoren hebben doorgemaakt. Die hebben met allerlei nieuwe vormen van dienstverlening ingespeeld op de veranderende situatie. Ik heb geen idee hoe ze het financieel doen, maar ik verbaas me iedere keer weer positief, wanneer ik in mijn postkantoor ben. En het vroegere postagentschap, dat was toch ook heel aardig. dat kleine loket in bijvoorbeeld een boekhandel. Ook daar zijn er veel van verdwenen vanwege de kosten, maar dat postagentschap was zo gek nog niet.
Liggen daar niet mogelijkheden voor de banken om dat in vernieuwde en verbeterde vorm in te voeren?
Dames en heren "bankmarketeers" in uw grijze bankpak, verras me!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!