Nederlanders en Belgen eten minder brood en daar willen bakkers iets aan doen. Nederlandse en Belgische organisaties beginnen daarom samen de campagne ‘Brood. Goed verhaal’.
Ode aan brood
De campagne (bureau: Alfred) begint in Nederland met een televisiecommercial die een ode brengt aan brood. Ook heeft een aantal bekende Nederlanders een eigen ode geschreven. In een serie online video’s geven Nico Dijkshoorn, Sef, Bart Chabot en Jack Poels op eigen wijze een lofdicht aan ons dagelijks brood. Op 300 plekken in Nederland worden proeverijen georganiseerd, de locaties zijn te vinden op www.broodgoedverhaal.nl.
Imago en informatie
Deze actie moet zorgen dat consumenten brood als ‘waardevol en volwaardig product’ gaan zien. Daarnaast willen de partijen meer betrouwbare informatie geven over brood en gezondheid. Op de website Brood.net verzamelen de partijen voedingsinformatie uit wetenschappelijke bronnen.
Dat brood minder populair is komt mede door allerlei gezondheidstrends, zoals gluten- en koolhydraatvrije diëten. Volgens het Nederlands Bakkerij Centrum eten we op dit moment zo’n 4 sneetjes per dag. De volkorenboterham is met 38% de meest gegeten broodsoort. Een interessante kentering, want twee jaar geleden was de gewone bruine boterham nog het populairst. Dat bruinbrood nu ingehaald is door volkoren heeft vooral te maken met het sterkere gezondheidsbewustzijn in Nederland.
Europese financiering
De campagne duurt drie jaar en is gefinancierd met EU-geld. In totaal kost de actie €6,75 miljoen, waarvan €5,4 miljoen euro subsidie. Dat schrijft Bakkerswereld. De EU vindt het belangrijk dat brood een beter imago krijgt en de daling van de broodconsumptie stopt. Het is een initiatief van diverse Nederlandse en Belgische organisaties (zie onderaan dit bericht).
Als de campagne aanslaat in België en Nederland, wil de Europese Unie hem misschien ook verspreiden in de rest van Europa.
Veel organisaties
Er zitten veel organisaties achter dit project. Namens Nederland zijn hierin de NVB, NBOV en Nebafa vertegenwoordigd. Vanuit België participeren FBGG (Federatie voor grote bakkerijbedrijven), Unifa (de vereniging van Belgische fabrikanten en importeurs van grondstoffen voor bakkerij, patisserie, chocolatiers en ijsbereiders), KVBM (De Koninklijke Vereniging der Belgische Maalders), Instituut Brood & Gezondheid VZW en Bakkers Vlaanderen. Het Nederlands Bakkerij Centrum en Instituut Brood & Gezondheid (IB&G) begeleiden de komende drie jaar het project.
Nooit eerder voerden zoveel bakkersorganisaties samen campagne. Er waren wel eerder campagnes rondom het imago van brood, zoals 'Brood. Wat zit daar in?' van NVB.
Credits
Verantwoordelijk bij klant: Zsuzsan Proos, Frank Janssen, David de Bruijn
Creatie: Bert Kerkhof, Ivar van den Hove, Luuk van de Put, Jurre van de Ven
Strategie: Gabriël Snuverink
Account: Eddy Salfischberger, Mireille Elberse, Joost van der Pol
RTV producer: Vittoria Robijns
Productiemaatschappij: Nosh
Executive producer: Remco den Hartog
Regisseur: Niels la Croix
Offline editor: Joppo
D.O.P: Remco Schnorr
Offline edit: Joppo
Grading: Joppo (de Grot)
Geluid: Good Sounds
Titel design: Jorn Slotboom
VO search: Tone of Voice
Creatie België: Veerle Vandenbroucke, Gilles André, Kris Lenaers
Account België: Barbara van Huis, Sarah Lankhorst
Productie België: Raygun
Mediabureau Zigt: Niels Schoonman
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!