Goede Doelen lopen vaak achter met het inzetten van nieuwe media. Op gebied van mobiel zie je momenteel nog dat veel charitatieve organisaties premium SMS codes inzetten: "SMS 'RAMP' naar 4412 en doneer een euro". Zelf geloof ik niet in het inzetten van premium SMS codes. Door de welbekende "Ringtone Mafia" waarbij de consument onbewust wordt opgezadeld met een duur abonnement heeft deze manier van mobiel betalen aardig de nek omgedraaid. Een ander nadeel van premium SMS is dat een groot gedeelte aan de strijkstok van de Telecom Operator blijft hangen. Daarnaast bouw je totaal geen engagement op met de SMS-donateur.
Door de beperktheid van huidige mobiele betalingen moet Mobile Fundraising nog van de grond komen, maar de mogelijkheden zullen binnenkort (bijna) onbeperkt zijn. Voordat je de kritische conument een (impuls) donatie kan laten doen, zal een charitatieve organisatie de consument eerst moeten informeren en enige bewustwording creëeren om vervolgens engagement bij hen op te bouwen. Deze stappen zijn van belang om een langer termijn relatie met een donateur op te kunnen bouwen. Huidige (denk aan iPhone, Android) en toekomstige telefoon bieden deze mogelijkheden.
Onderstaande video van WWF (het internationale Wereld Natuur Fonds) laat zien hoe je op een vermakende wijze mobiel kan inzetten om bewustwording kan creëeren bij de potentiele donateur.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!