Antoinette Hoes vertrok in mei bij Wunderman Amsterdam nadat het kantoor opging in het Benelux-netwerk. Ze sprak toen al de ambitie uit voor een functie in het buitenland.
Hoes legt uit wat de functie transformation & integration director inhoudt: ‘Ik ga met verschillende teams en merken werken. Een van de concrete werkzaamheden is het strategisch aansturen van de teams die in Duitsland op het internationale digitale Volkswagen-account actief zijn. Mijn hoofdtaak is om Duitse DDB klanten te ondersteunen op weg naar echt geïntegreerde en innovatieve communicatie ’
Daarnaast gaat ze zich ook bemoeien met de interne organisatie. ‘Onze wereld is in een staat van voortdurende verandering. We willen onze eigen processen en onze manier van werken optimaliseren om daar continu goed op aan te sluiten. Ik ben verantwoordelijk voor digitale strategie en transformatie in alle vestigingen van DDB Duitsland.’
DDB Duitsland heeft vestigingen in Berlijn, Düsseldorf, Hamburg en Wolfsburg met klanten zoals Volkswagen, Deutsche Telekom, Lufthansa, Sony, Henkel, Unilever, Huk-Coburg, Ikea en Stabilo International. In 2017 was DDB het meest succesvolle Duitse bureau bij de Cannes Lions.
Bevoorrechte positie
Hoes: ‘Als van origine digitaal specialist die daarna the wereld van merken is binnengestapt, heb ik een bevoorrechte positie. De veranderingen in het marketing- en communicatiedomein gaan namelijk niet alleen om data of digitale aanwezigheid. Ze gaan ook verder dan optimalisatie en funneldenken. De echte uitdagingen liggen erin hoe we een merk op alle relevante plekken tot leven brengen op een emotioneel aantrekkelijke en boeiende manier. Dat betekent dat we expertise moeten hebben in het maken en integreren van content voor verschillende platformen, maar bijvoorbeeld ook goed thuis moeten zijn in service-design en wat dat voor een merk kan betekenen.'
Hoes werkte eerder al bij DDB & Tribal in Amsterdam, als hoofd van de strategieafdeling.