1. Nederland past bescheidenheid
Nederland had een moeilijk jaar met 20 Leeuwen, waarvan 14 met een bronzen kleur. Dat alle 52 ADCN-winnaars tezamen niet verder komen dan 1 bronzen Leeuw is confronterend. Wieden+Kennedy, DDB & Tribal en Ogilvy & Mather doen het goed, maar verder hebben we nauwelijks iets te vertellen. Daarom past ons bescheidenheid. Gelukkig redt MediaMonks de eer van ons land nog enigszins: met 12 Leeuwen komen zij behoorlijk in de buurt van de rest van Nederland bij elkaar opgeteld.
2. Schouder aan schouder
Voor het eerst verenigt de Nederlandse creatieve sector zich om een vuist te maken richting buitenlandse adverteerders. In the Embassy of Dutch Creativity proberen 35 ambassadeurs de VOC handelsgeest nieuw leven in te blazen. Ondanks de tegenvallende opkomst van buitenlandse geïnteresseerden, voelt het goed om schouder aan schouder de samenwerking op te zoeken. De dag eindigt met een hernieuwde strijdlust die hopelijk voorkomt dat we ons volgend jaar weer de loef laten afsteken. Chapeau voor de initiatiefnemers.
3. Meaningfullness wint
De Grand Prix bekroningen tonen de onmiskenbare trend dat betekenisvolle reclame terrein wint. Always en Leo Burnet pakken de Grand Prix in PR door het begrip 'Like A Girl' om te draaien van een zwakte naar een kracht. Volvo en Grey verlagen het aantal fietsongelukken met hun Lifepaint en zijn met de hoofdprijzen in Promo & Activation en Design de grote winnaar van het festival. Under Armour en Droga5 winnen Cyber door de vele ongefundeerde online meningen over vrouwen aan te pakken. Er wordt volop discussieerd tot hoever je merkrelevantie mag stretchen om zulke thema’s op een geloofwaardige manier te brengen. Maar bovenal is het een trend om te omarmen, omdat de maatschappelijke impact van reclame-creativiteit hierdoor flink toeneemt.
4. ÜberChopper
Franse taxichauffeurs laten hun onvrede over Über blijken middels een staking. Daardoor pakken – paradoxaal genoeg - nog meer Cannes-gangers een Über vanaf de luchthaven in Nice. Bij het openen van de app verschijnen niet alleen auto’s maar ook een helicopter, de zogenaamde ÜberChopper. Menig creatief laat zich verleiden en wordt in 8 minuten naar de haven van Cannes gevlogen. Het is een treffende metafoor voor de internationale ontwikkelingen in onze industrie: als de oude wereld zich krampachtig verzet tegen digitale disrupters grijpen die vernieuwers dat moment met beide handen aan om nog slimmere ideeën te introduceren.
5. De viral van de week
Het belangrijkste gesprek van de dag kwam echter niet uit het Palais, maar vanaf de rode loper ervoor. Daar fotografeerde AdWeek-redacteur David Griner een inmiddels wereldberoemd koppel terwijl ze 'de liefde bedrijven' op de trap. Daar kon qua reuring geen betekenisvolle campagne tegenop. Het commentaar van Xavier Feliu (Vodafone) was treffend: 'That’s what they call a Lion'.
Mad respect for this couple having blatant sex on the #CannesLions red carpet just now. pic.twitter.com/JVgVYIsC8z
— David Griner (@griner) June 23, 2015
De ADCN deed onder de noemer 'ADCN Live from Cannes' verslag van het 62ste Cannes Lions Festival.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!