Op de redactie blijven 297 banen over. 'Enkele tientallen' tijdelijke contracten van journalisten worden niet verlengd. Het personeel van het AD werd vanochtend in Rotterdam geïnformeerd door de top van AD Nieuwsmedia en PCM Uitgevers. De reorganisatie is een gevolg van een sterke terugloop van advertentie-inkomsten en dient ter voorbereiding op de voorgenomen verkoop van het AD en PCM aan de Belgische uitgever De Persgroep.
AD NieuwsMedia is nu nog een joint venture van Wegener en PCM Uitgevers, maar Wegener verkoopt zijn belang van 37 procent aan PCM, die daarnaast NRC Handelsblad, nrc.next, Trouw en de Volkskrant uitgeeft. PCM wordt op zijn beurt overgenomen door de Belgische uitgever De Persgroep, die ook al Het Parool in handen heeft.
AD NieuwsMedia wordt een werkmaatschappij in een nieuwe organisatie: De Persgroep Nederland. De herstructurering moet per 1 september zijn afgerond. Het concept van de krant, met regionale edities en middagedities in Rotterdam en Den Haag blijft intact.
Directeur Bernard van der Heijden van AD NieuwsMedia noemt de herstructurering 'zeer ingrijpend', maar 'onvermijdelijk'. 'Wij hebben moeten wachten met het nemen van maatregelen totdat duidelijk was onder welk dak AD NieuwsMedia zou komen.'
Volgens algemeen hoofdredacteur Jan Bonjer van het AD zijn minder leidinggevenden nodig, omdat de organisatie van de redactie wordt vereenvoudigd. 'Een andere belangrijke verandering is dat er met minder vaste verslaggevers en met veel meer freelancers en correspondenten gewerkt zal gaan worden', aldus Bonjer.
Woordvoerster Bianca Rootsaert van de journalistenvereniging NVJ noemt de reorganisatie 'enorm'. 'Dit is echt mega, het is niet eerder gebeurd in de Nederlandse krantengeschiedenis dat er zo'n grootschalige reorganisatie plaatshad.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!