Waar ga je het op MARCOM over hebben?
‘Over de commerciële impact van het WK Voetbal en mogelijke commerciële kansen, ook voor kleine partijen. Mijn overtuiging is dat creativiteit in combinatie met het raken van de passiepunten in sport – in het schaatsen ben je fan van Sven, in het voetbal van een club – tot aansprekende resultaten leidt.’
Sportsponsoring heeft een knauw gekregen door de crisis en de nodige doping- en omkoopschandalen. Wat heeft de sportsponsorwereld daarvan geleerd, wat zijn de nieuwe mores?
‘Kort door de bocht: de maatschappij is veranderd en de manier waarop sportsponsoring wordt geaccepteerd dus ook. Vroeger konden merken zich met name druk maken om “hoe kom ik zo vaak mogelijk met mijn logo in beeld?” Terwijl in moderne sponsoring merken zich moeten afvragen: “Hoe lever ik een ontegenzeggelijke toegevoegde waarde aan de sport, voor de sporter en/of de fan, in de wetenschap dat de credits hiervan mij ten deel zullen vallen?”. Of op een nóg wat hoger abstractieniveau: hoe maak ik via mijn sponsorship het leven een stukje mooier?
‘Andere ontwikkelingen in het vak zijn dat “accountability” steeds belangrijker zal worden. Klanten willen, terecht, weten wat hun investeringen opleveren. En activatie van sportsponsoring vindt inmiddels voor méér dan 50% online plaats. Sportsponsoring heeft nog altijd het imago van VIP-tenten, maar dat is écht aan het veranderen.’
Terugblikkend op het sportjaar 2014: wat waren de leuke en minder leuke acties tot nu toe?
‘Het was afgelopen maanden natuurlijk schaatsen wat de klok sloeg. Met de wintercampagne van KPN en Irene Wüst in de hoofdrol als grote aanjager – KPN sponsorde ook het NK Allround & Sprint op de Coolste Baan van Nederland. Maar ook het afscheid van gerenommeerde schaatsponsors als Essent, TVM en Liga. Waar ik minder vrolijk van werd was dat Beslist.nl met hangen en wurgen door is gegaan als schaatssponsor. Ik heb er moeite mee als een sponsor niet het belang van de sport en de sympathie van de fan voorop stelt.’
Bob van Oosterhout is 1 van de key note sprekers op Marcom14, 3 en 4 juni in de RAI in Amsterdam. Andere sprekers die inmiddels hebben bevestigd: Tom de Bruyne (SUE Amsterdam), Bas Hoogland (CCO Landal Greenparks), Pieter Zwart (CEO en oprichter Coolblue) en Gurbaksh Chahal (Amerikaanse internetondernemer, filantroop en schrijver).
Gedurende 2 dagen zullen meer dan 100 sprekers hun ervaringen delen op het gebied van Marketing- en communicatiestrategie en -tactieken, innovatie, e-commerce, mobile en technologie. Inmiddels hebben zich 5500 mensen ingeschreven voor Marcom. Voorinschrijving is gratis.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!