ACM: De Persgroep mag Wegener overnemen

Met de overname ontstaat in Nederland een uitgever die in vrijwel heel Nederland landelijke en regionale dagbladen uitgeeft en huis-aan-huisbladen verspreidt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

ACM kondigde aan de voorgenomen overname van Mecom, het moederbedrijf van Wegener, nader te willen onderzoeken. Naar verluidt zou een aantal concurrenten, waaronder NRC Media, geklaagd hebben over een te grote dominatie van De Persgroep op de dagbladenmarkt. ACM meldt nu dat de overname onder voorwaarden goed is gekeurd.

Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van ACM: ‘Het medialandschap verandert snel. Minder krantenlezers, meer online nieuws, andere advertentiemogelijkheden. Wij beoordelen bij fusies of er voor lezers en adverteerders en voor de verspreiding van dagbladen voldoende keuze overblijft. En dat is hier het geval, mede door de nadere afspraken die zijn gemaakt.’

ACM heeft nu onderzocht wat de gevolgen van de overname zijn voor het plaatsen van advertenties in dagbladen en huis-aan-huisbladen en wat de gevolgen zijn voor het drukken en bezorgen van dagbladen. De waakhond concludeert dat alleen bij de bezorging van dagbladen aanvullende afspraken nodig zijn om voldoende concurrentie te houden. Vorig jaar concludeerde ACM al dat de overname geen nadelig effect zal hebben voor lezers van dagbladen.

Bezorging
De dagbladuitgever met de meeste abonnees in een gebied, bezorgt op dit moment doorgaans ook de  ochtendkranten van alle andere dagbladuitgevers. Daardoor zijn de distributiekosten van ochtendkranten zo laag mogelijk. Door de overname zal De Persgroep/Mecom de dagbladen in tweederde deel van Nederland bezorgen. Daarmee worden andere  dagbladuitgevers  te afhankelijk van het bezorgingsnetwerk van De Persgroep/Mecom.
De Persgroep heeft aangeboden om de huidige afspraken met het distributiebedrijf van Telegraaf Media Groep over de bezorging van elkaars dagbladen voort te zetten. &;Hier profiteren ook dagbladuitgevers van die geen eigen bezorgingsnetwerk hebben, zoals NRC Media. Op deze wijze wordt de distributie van alle dagbladen tegen redelijke voorwaarden gegarandeerd. De afspraken gelden in ieder geval voor een periode van 10 jaar&;, meldt Fonteijn.

Adverteerders
ACM heeft een uitgebreide analyse gemaakt van de advertentiemarkt voor dagbladen. Conclusie is dat de dagbladen van De Persgroep (landelijke dagbladen) en Mecom (vooral regionale dagbladen) grotendeels andere adverteerders aantrekken. &;Daarom zijn het geen belangrijke concurrenten van elkaar en leidt de overname voor adverteerders zodoende niet tot problemen. Adverteerders kiezen vaak gericht voor een landelijke of regionaal dagblad of huis-aan-huisblad. Er zijn natuurlijk ook adverteerders die in meerdere dagbladen tegelijk adverteren. Het merendeel van de adverteerders en mediabureaus verwacht echter ook na de overname geen prijsstijgingen van advertenties in dagbladen. Als die er toch komen, dan zullen zij meer advertenties plaatsen in andere media, zoals tv, radio, internet en in folders&;

Drukkerijen
ACM concludeert dat er na de overname voldoende drukkerijen overblijven die – ook ’s nachts – dagbladen kunnen drukken. &;De Persgroep beschikt over drukkerijen met voldoende capaciteit voor het drukken van haar eigen dagbladen en die van andere dagbladuitgevers. Er zijn daarnaast ook nog andere drukkerijen in Nederland die dagbladen kunnen drukken.&;

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie